Kopirajter – zbog čega je ovo zanimanje sve traženije

Svako ko se ikada angažovao oko promovisanja svoje kompanije na internetu, verovatno se susreo i sa potrebom da zaposli dobrog kopirajtera. Međutim, za razliku od web dizajna, koji je većini ljudi koji imaju svoje sajtove odavno poznat pojam, kopirajter je relativno novo i još uvek nedovoljno popularno zanimanje, barem u Srbiji.

Ipak, sa porastom konkurencije za tržištu i rigoroznim pravilima koje nameće Gugl u 2017. godini, raste i važnost tekstualnog sadržaja na internetu.

No, pre nego što nastavimo sa detaljnim informacijama o tome kako dobar kopirajter može da vam pomogne u vašem poslovanju, bilo bi dobro da objasnimo šta znači ovaj pojam.

Šta je kopirajting?

Izraz kopirajting bi u bukvalnom prevodu značio pisanje reklamnog teksta. Znači, to je zanimanje kojim se bavi osoba koja piše tekstove za reklame, sajtove i društvene mreže.

Za razliku od običnog pisca, koji je zapravo umetnik, osoba koja piše reklamne tekstove je poslovno orijentisana i cilj joj je da čitaoce pretvori u kupce. Metafore, gradacije, alegorije i ostale stilske figure u ovom slučaju nisu prioritet. Čak se tolerišu i određene manje gramatičke greške, a ponekad i upotreba žargonskog jezika. Sva sredstva su dozvoljena ukoliko vode ka dostizanju određenih poslovnih rezultata.

Da bi neko bio dobar kopirajter, portebno je da se pridržava određenih smernica.

KISS (keep it simple and stupid)

Ovo je jedna od stvari koja se čak pominje i na fakultetima za menadžment. Zaista, kada se neko obraća velikom broju ljudi, treba da komunicira sa njima jednostavnim jezikom koji će većina razumeti. Međutim, za ovo pravilo postoje izuzeci.

KISS princip

Upoznajte svoju publiku

Ova smernica je jednako važna kao i prethodna i ponekad može da bude u konfliktu sa njom. Prvi korak u svakom pisanju koje ima za cilj prodaju je utvrditi šta se prodaje i kome.

Tako, ukoliko se kopirajting radi za pekaru, treba uzeti u obzir da će informacije o proizvodima stizati do najrazličitijih korisnika. U pekarama se hrane i neobrazovani ljudi, ali i doktori nauka. Zbog toga se u ovom slučaju držimo pravila KISS.

Međutim, ukoliko se radi o portalu za astronomiju i astrofiziku, situacija je malo drugačija. Njihovi čitaoci su najčešće ljudi sa određenim predznanjem kojima je dosadno da čitaju previše uprošćene tekstove. Tada osoba koje piše za sajt treba da sarađuje sa stručnim konsultantom koji će joj pomoći da dođe do potrebnih stručnih informacija.

Vodite računa o Guglu

Kada je u pitanju pisanje za web, bitno je da se tekst dopadne čitaocima, ali i pretraživačima. Ovde se misli na Gugl, Bing i Jahu. Internet pretraživači daju prednost tekstovima koji imaju određenu strukturu stranice i optimalnu gustinu ključnih reči. O tome više možete saznati u našem tekstu koji se bavi optimizacijom za pretraživače.

Ispričajte priču

Ljudi mnogo bolje reaguju na tekstove koji opisuju određeni sled događaja, nego na nasumično „nabacane“ informacije. Zbog toga je bitno da ono što pišete ima svoj tok i da se ide od jednostavnijih ka složenijim pojmovima.

Ako radi – ne menjajte!

Iako su neke strategije pisanja već mnogo puta viđene, i nekome ko se time bavi mogu da počnu da deluju dosadno, ukoliko daju rezultate ne menjajte ih. To ne znači da ne treba povremeno odstupati od šablona i probati nove stilove, već da ne treba odbaciti nešto što preovereno vodi do uspeha.

Pozovite na akciju

Na različitim sajtovima često se susrećemo sa pozivima na akciju kao što su „rezervišite sada“, „kupite odmah“ ili „pretplatite se“. Međutim, postoje i suptilniji načini koji čitaoce neprimetno navode da postanu kupci. Dobar kopirajter mora da ovlada svim ovim tehnikama, da bi zaista doprineo kompaniji koja ga je angažovala.

Dajte tekstu ritam

Ova smernica je tesno povezana sa stavkom broj 3. Struktura stranice, zajedno sa različitom gustinom bitnih informacija koja se nudi u pojedinim delovima teksta daje tekstu dinamiku ili ritam.

ritam pisanja

Ukoliko bi se veliki broj nepoznanica „sabio“ u prvih 200 reči teksta, velika je verovatnoća da bi prosečan čitalac odustao od daljeg čitanja.

Ovo naročito važi za tehničke i stručne tekstove koji su sami po sebi teško razumljivi zbog tematike kojom se bave.

Ne prepisujte – ni po koju cenu

Internet pretraživači su jako strogi kada je u pitanju plagijatorski sadržaj. Naime, kopiranje tuđeg teksta se penalizuje (osim u posebnim slučajevima), a stranice koje imaju veliki procenat kopiranog teksta mogu zbog toga da pretrpe veliku štetu.

Dobar kopirajter mora da koristi isključivo originalne rečenice i nikako ne sme da se služi nedozvoljenim sredstvima. Ukoliko želite da proverite da li je vaš tekst originalno napisan i da li ima svoj duplikat na internetu, koristite alat koji se zove Free Plagiarism Checker.

Za dane kada nemate inspiraciju možete se poslužiti jednim korisnim trikom – kada prevedete tekst sa jednog na drugi jezik to Gugl ne može da vidi kao plagijarizam. Tako da, ako govorite više od jednog jezika, možete lakše da dođete do tekstova koje ćete koristiti na svom sajtu.

Bitno je da istaknemo da se Infogate tim ne služi ovom metodom, i da sve naše tekstove pišemo na osnovu zahteva korisnika, analize ključnih reči, istraživanja određenog tržišnog segmenta i vođeni sopstvenom inspiracijom.

kopirajter na poslu

Zašto svako ne može da bude dobar kopirajter

Iako deluje da svako može da bude kopirajter, ipak u praksi baš i nije tako. Evo nekoliko razloga zbog kojih neki ljudi naprosto ne mogu da se bave ovim poslom.

  • Gramatičke greške – Iako pisanje za internet nije isto što i pisanje sastava u školi, veće gramatičke greške ukazuju na nedostatak osnovnog obrazovanja i profesionalnosti. Za englesko govorno područje postoji jako koristan alat Grammarly koji pomaže u otkrivanju slovnih i gramatičkih grešaka.
  • Nedostatak empatije – osobe koje nemaju dovoljno izraženu empatiju (sposobnost da saosećaju sa drugim ljudima) teško da mogu da se stave u tuđe cipele. Njima je veliki problem da ocene senzibilitet čitalaca i da im „nađu žicu“.
  • Nemogućnost verbalizovanja – predstavljanje misli i emocija rečima nekome može biti težak zadatak. Čak i u svakodnevnom govoru, pojedinci mogu da imaju poteškoće da se adekvatno izraze. Dodatni izazov je sve to pretvoriti u pisanu formu.
  • Nepoznavanje optimizacije za pretraživače – Iako su SEO ekspert i kopirajter dva odvojena zanimanja, kada je u pitanju pisanje za web, bitno je poznavati osnovne principe optimizacije za pretraživače.
  • Nedostatak vremena – ukoliko neko ne želi da se profesionalno bavi kopirajtingom, najbolje bi bilo da taj posao prepusti profesionalcima. Oni će mnogo brže napisati neki tekst nego što bi to uradio neko kome ovakav način pisanja nije postao svakodnevna rutina.

Kako naći inspiraciju

Osim profesionalnog pristupa, da bi neko bio dobar kopirajter potrebno je i da bude inspirisan da napiše određeni tekst. Kopirajting je spoj nauke i umetnosti, pa je zato za ovaj posao ipak potrebno imati i kreativni pristup. Evo gde se sve može pronaći inspiracija za pisanje:

  • stručni časopisi
  • knjige
  • sajtovi sa određenom tematikom
  • YouTube klipovi
  • razgovor sa osobama koje su stručnjaci u određenoj oblasti
  • brainstorming sa kolegama, ukoliko tim radi na jednom projektu
  • seminari i konferencije
  • dokumentarni filmovi

Ukoliko vam je potreban tekstualni sadržaj za vaš sajt, ili prosto smatrate da bi bilo dobro unaprediti postojeći, možete angažovati Infogate tim da za vas uradi kopirajting koji je optimizovan za pretraživače. Na taj način će vaša poruka jasno stizati do vaših klijenata, a vaš sajt će  biti bolje pozicioniran na Guglu.

Infogate agencija se bavi izradom sajtova, optimizacijom za pretraživače kao i osmišljavanjem sadržaja za vaš sajt. Na našem blogu obrađujemo teme iz ove oblasti koje su korisne za naše klijente.