Optimizacija sajta – ultimativni vodič kroz SEO 2017!

Da li znate koliko se novih stranica dnevno pojavi na internetu? Okvirno? Preko 2 miliona! To znači da je otprilike 46 osoba nešto objavilo dok ste vi čitali prethodne tri rečenice. Teško je biti vidljiv u takvom mnoštvu. Zbog toga je optimizacija sajta postala jedan od najvažnijih aspekata internet marketniga. Šta treba optimizovati? Da li je to dizajn? Tekstovi? Linkovi? Odgovor je trostruko DA! I više od toga.

Ali hajde da počnemo od početka.

Optimizacija sajta – čemu ovo služi

Prema Vikipediji, optimizacija sajta je „proces uticanja na vidljivost sajta ili određene web stranice na internet pretraživačima među neplaćenim (tzv. organskim) rezultatima.“ Da to kažemo jednostavnim jezikom:

Optimizacija sajta (SEO) je proces optimizovanja sadržaja na internetu na način koji „vole“ internet pretraživači. Posledica ovakve optimizacije je da sajt bude prikazan među prvim rezultatima pretrage kada se unese određena ključna reč.

Hajde da još malo pojednostavimo.

Kada je u pitanju SEO uključene su tri strane:

  1. Osoba koja radi optimizaciju (vlasnik sajta ili neko koga je on angažovao za SEO)
  2. Internet pretraživač
  3. Osoba koja vrši pretragu

Ukoliko, na primer, vi imate blog o tome kako se pravi veganska lazanja, želećete da internet pretraživač (u 90% slučajeva Gugl) prikaže vaš sajt na vrhu rezultata, odnosno na prvoj strani, svakome ko ukuca „veganska lazanja“.

Znači, optimizacija sajta je nešto što treba uraditi sa sajtom i tekstom, kako bi ga Gugl prikazao među prvim rezultatima pretrage za određenu ključnu reč.

Kratak pregled  – da bolje razumemo kako stvari funkcionišu

93% iskustava vezanih za internet počinje nekom vrstom pretrage, a 68% osoba koje nešto traže na mreži za to koriste Gugl. Kada uz tu statistiku dodamo činjenicu da na prvih pet rezultata na prvoj stranici ode 67% klikova za tu ključnu reč, postaje jasno zbog čega je optimizacija sajta toliko važna.

SEO i vidljivost na drugoj stranici

U IT krugovima postoji šala da ukoliko imate potrebu da sakrijete leš, slobodno ga stavite na drugu stranicu Gugla. Tu ga sigurno niko neće pronaći.

Ukoliko je vaš sajt ili stranica izlistan na drugoj ili bilo kojoj daljoj strani Guglovih rezultata pretrage, to je kao da ne postoji! Samo se pozicija na prvoj strani računa kao vidljivost.

Ali da bismo razumeli kako da se nađemo na vrhu pretrage, prethodno je potrebno shvatiti kako pretraga uopšte funkcioniše.

Sledi par informacija o tome:

Kako izgleda pretraga na Internetu

Za one koji ne znaju engleski ili ne žele da gledaju video, sledi kratko objašnjenje. (Ukoliko ste pogledali video, sledeći deo slobodno preskočite, do podnaslova o šeširima.) Mat Cutts, inženjer u Guglu, objasnio je šta se dešava kada pokrenete pretragu na internetu.

Prva stvar koju je razjasnio je da, kada pokrenete pretragu na Guglu, vi u stvari ne pretražujete internet, već Guglov indeks internet stranica.

Da bi Gugl indeksirao sve stranice, koriste se softverski programi koji se zovu spajderi (spiders). Oni počinju da rade tako što prikupljaju podatke sa par internet stranica i onda prate linkove sa tih stranica ka drugim sajtovima. Dalje, prikpljaju podatke i sa tih novih sajtova i prate njihove linkove. Nastavljaju sa prelaskom od strane do strane, sve dok ne indeksiraju ogroman deo internet mreže.

Faktori koje Gugl uzima u obzir

Kada neko pretražuje internet Guglov softver prolazi kroz ogroman broj sajtova dok ne pronađe stranice koje će ponuditi za tu pretragu. Kako Gugl odlučuje koje stranice odgovaraju kojoj pretrazi? Tako što postavlja preko 200 pitanja poput:

  • Koliko se puta tražena reč pojavljuje na stranici?
  • Da li se ta reč pojavljuje u naslovu?
  • Da li url sadrži tu reč?
  • Da li stranica uključuje sinonime te reči?
  • Da li stranica pripada kvalitetnom sajtu?
  • Da li sajt ima spam sadržaj?
  • Koji page rang (rang koji dodeljuje Gugl) ima ta stranica?

Svi ti faktori se kombinuju da bi se stranici dodelio ukupan skor prema relevantnosti za tu ključnu reč. Gugl drži do kvaliteta rezultata koje prikazuje svojim korisnicima i osmislio je ovaj algoritam da bi na najbolji mogući način uspeo da prikaže relevantne rezultate pretrage.

Do sada ste već, čitajći ovaj tekst, stekli uvid o osnovama optimizacije sajta i internet pretraživačima. Sada možemo da malo detaljnije razjasnimo komponente bitne za SEO.

Ali prvo je bitno istaći da postoje dva načina da se radi optimizacija sajta. Naravno, na svakome je da izabere svoj put.

Beli šeširi i crni šeširi

Kao i u životu, tako i kada je SEO u pitanju, neki ljudi žele da dođu do rezultata brzo, makar i na prevaru, dok drugi strpljivo i vredno rade da bi imali dugoročnu korist.

Ukoliko želite da se bavite optimizacijom poštujući princip brzog bogaćenja po svaku cenu, verovatno ćete se prihvatiti tehnika koje spadaju u SEO iz crnog šešira (black hat SEO).

Ove tehnike optimizuju sajt isključivo za pretraživače, bez ikakvog vođenja računa o ljudima koji te stranice gledaju. S obzirom na to da postoje načini da se pravila zaobiđu u cilju visokog rangiranja na Guglu, pojedinci koriste black hat SEO da brzo zarade novac.

Međutim, na dugi rok, ovakav pristup stvara bezvredne stranice sa spamerskim sadržajem koji Gugl penalizuje. Na taj način, gubi se prilika da se izgradi održiv dobar plasman na pretraživačima.

Ovako ćete verovatno uspeti da zaradite „koju paru“, ali ćete takođe morati stalno da budete na oprezu, jer kompanije koje stoje iza pretraživača stalno smišljaju nove načine da se obračunaju sa osobama koje žele da zaobiđu pravila.

crni i beli šeširi - optimizacija sajta

SEO iz belog šešira (white hat SEO) je pravi način da se izgradi dugorčno održivo poslovanje na internetu. Ovde je fokus na ljudima koji gledaju sajt. Poenta je pružiti im najbolji mogući sadržaj koji za njih ima vrednost i koji mogu da pregledaju i razumeju sa lakoćom. Ovo se postiže tako što se poštuju određena pravila koja diktiraju internet pretraživači.

Samo da razjasnimo da mi u agenciji infogate naše SEO alate izvlačimo iskljčivo iz belog šešira.

„Choose your side of the force wisely, young Padawan.“

Borba mraka i svetla

Veliko spremanje unutra i napolju – optimizacija sajta na stranici (On-Page) i van stranice (Off-Page)

Postoje dve različite kategorije optimizacije sajta – SEO na samoj stranici i SEO van stranice.

SEO na stranici uzima u obzir faktore po kojima Gugl rangira sajtove, a koji su vidljivi čim se stranica pogleda. Tu spadaju, na primer, naslovi, sadržaj i struktura stranice.

SEO van stranice se odnosi na sve varijable koje Gugl uzima u obzir, a koje ne zavise isključivo od onoga ko radi optimizaciju, već i od drugih učesnika na internetu, kao što su društvene mreže, konkurentski sajtovi iz iste industrije i istorija pretrage u toj oblasti.

Ove dve vrste optimizacije se razlikuju, ali je potrebno obe uraditi kako valja, kako bi se dobili dobri rezultati.

Da bismo što bolje razumeli ovu podelu, možemo se poslužiti sledećom analogijom.

Recimo da imate kuću sa velilkim travnjakom u dvorištu i da mala staza vodi kroz taj travnjak od kapije do ulaznih vrata. Da bi neko ušao u kuću, mora tim putićem da  dođe do ulaza.

On page and off page seo

Hajde da zamislimo dva različita scenarija:

Prvi scenario: Vaša kuća je tip-top čista unutra, ali je dvorište u haosu.

Šta se onda dešava? Čak i ako imate najčistiju kuću na svetu, ukoliko je vaše dvorište poput šume iz bajke Uspavana lepotica, niko neće ni ući do vrata.

Isto će se desiti ukoliko su vaše stranice potpuno optimizovane (on-page), imaju sjajan sadržaj i moderan dizajn, ali niko ne upućuje ka njima.

Niko neće videti vaš ultra lepo dizajniran sajt ako ka njemu nema saobraćaja.

A šta ako je situacija obrnuta?

Drugi scenario: Vaše dvorište je uredno, travnjak je pokošen, ali je u kući haos.

I kada je situacija potpuno obrnuta rezultat je isti. Uredno pokošen travnjak će namamiti mnoge da dođu i posete vašu kuću, ali ako dnevna soba podseća na ratnu zonu, posetioci će pobeći dok ste rekli SEO.

Kada posetioci sajta odu nakon gledanja samo jedne stranice, po Guglovim kriterijumima dogodio se odskok (bounce). Što se češće ovo dogodi, bićete lošije rangirani na pretraživačima. Ovo se zove bounce rate ili stopa posetilaca koji momentalno odu sa sajta.

Zbog toga je potrebno istovremeno raditi SEO i na stranici i izvan nje.

Prvo ćemo se pozabaviti optimizacijom na stranici.

On-page optimizacija sajta

Postoje 3 bitne kategorije koje treba da razmotrimo kada je u pitanju on-page optimizacija sajta. Prva i najvažnija je sadržaj.

1. Sadržaj (kontent)

Ukoliko iole pratite digitalne trendove, verovatno ste već ranije čuli izreku:“Kontent je kralj“. Nju je kao neki vid predviđanja budućnosti izgovorio Bill Gates i ispostavilo se da je bio u pravu.

Kontent je kralj

(Ukoliko vas zanima, originalni tekst koji je napisao Bill Gates možete pročirati ovde)

Zašto je to tako? Zašto je sadržaj toliko bitan?

Zato što su Guglovi klijenti srećni kada naiđu na rezultate koji zadovoljavaju njihovu radoznalost na najbolji mogući način.

Kada unesete u pretragu „recept za domaće makarone sa sirom“, Gugl će dati sve od sebe da prikaže ono za šta on smatra da je najbolji recept za domaće makarone sa sirom na čitavom internetu.

Gugl uvek pokušava da svojim klijentima ponudi najbolje moguće korisničko iskustvo i usmeri ih na onaj sadržaj za koji smatra da je najkvalitetniji.

To znači da je najvažniji posao kada je u pitanju optimizacija sajta kreiranje vrhunskog sadržaja.

Bedak, zar ne? Ipak mora puno da se radi, ne postoji prečica.

SEO nije ni malo drugačiji od bilo kog drugog posla – dobri rezultati dolaze kada se uloži veliki trud.

Kao što najbolja reklama na svetu, na dug rok, ne može da pomogne lošem proizvodu, tako ni najnovije metode optimizacije sajta neće pomoći ako imate loš sadržaj. (Ukoliko želite da unapredite sadržaj na svom sajtu, verovatno vam je potreban i kopirajter).

Evo šta su prema Guglovim kriterijumima faktori koji čine dobar kontent.

Kvalitet

Iako su vremena kada je visokokvalitetan sadržaj bio dovoljan da vas izdvoji iz mase odavno prošla, ovo je i dalje početna tačka za svaku uspešnu SEO strategiju (i onlajn poslovanje uopšte).

Međutim, osmišljavanje dobrog kontenta nije jednostavno. To znači da treba da postanete stručnjak i učitelj u nekoj oblasti.

Ipak, ne morate da počnete od nule. Na sreću, na internetu već postoji pregršt materijala, pa možete da preradite i unapredite ono što su drugi već radili.

Možda već i imate neke svoje ideje. Bilo bi dobro da ih iskristališete i smislite originalne naslove koji bi privlačili čitaoce.

Kada počnete da pišete, obavezno uključite sve aspekte koji su bitni za dobar kontent stranice.

Čak i ako ste potpuni početnik, uvek možete da izgradite profesionalni pristup tako što ćete  svakodnevno usavršavati svoje pisanje, kroz teoriju i praksu. Bitno je da pišete svaki dan, kako biste formirali svoj stil i ušli u rutinu, ali i da čitate tekstove o tome kako da unapređujete svoje veštine.

Istraživanje ključnih reči

Istrživanje ključnih reči pre početka pisanja sadržaja je jako bitno kada je u pitanju optimizacija sajta.

S obzirom na to da bi bilo dobro da uključite ključne reči u naslov teksta, ali i tokom kreiranja sadržaja, trebalo bi da izaberete ključnu reč pre nego što počnete sa pisanjem. 

Od svih faktora koji doprinose uspešnoj optimizaciji sajta na stranici, o ovome treba da učite najviše. Da ne biste kupovali knjige i sami tragali za relevantnim izvorima znanja, za početak možete pročitati Backlinkov definitivni vodič za istraživanje ključnih reči.

Korišćenje ključnih reči

Vremenom, Gugl je postao pametniji. Iako, naravno, treba da koristite ključnu reč kroz ceo tekst, preterano često ponavljanje ključne reči će doneti više štete nego koristi kada je u pitanju plasman na pretraživačima.

Ovo se na engleskom zove keyword stuffing i smatra se nečim što NIKAKO ne bi trebalo da radite. NIKAKO

U 2017. godini korišćenje ključnih reči sve više se oslanja i na fraze. Gugl je postao toliko dobar u tumačenju značenja ključnih reči koje koriste njegovi klijenti, da to ponekad deluje zastrašujuće.

Gugl ne razmatra samo vašu ključnu reč, već i njene sinonime. Ovo je doduše mnogo izraženije na engleskom govornom području nego u Srbiji.

Ovaj pretraživač ne samo da prepoznaje vašu ključnu reč, već i zna šta se pod njom podrazumeva. Recimo da kucate „tri šešira Beograd“.

Gugl će znati da najverovatnije ne tražite gde da kupite tri šešira u Beogradu, već da želite da dobijete informacije o kafani u Skadarliji. Kako je to moguće znati. Tako što se uz frazu „tri šešira Beograd“ kao nastavak najčešće kuca i „nova godina“, „adresa“, „jelovnik“.

Pretraga tri šešira

Dokle god ste sigurni da je vaša ključna reč prisutna na bitnim mestima (poput naslova, URL-a i meta opisa), nema potrebe da je pominjete previše puta.

Fokusirajte se na čitaoca i neprimetno provucite ključnu reč nekoliko puta kroz tekst.

Svežina sadržaja

Rađena su istraživanja koja pokazuju da često objavljivanje sadržaja na sajtu poboljšava rang na Guglu.

Ipak, objavljivanje novog sadržaja je samo jedan od načina da se Guglu da signal da je sadržaj „svež“.  Postoji mnogo načina da se postojeći sadržaj unapredi tako da i dalje ostane aktuelan. Više o tome možete pročitati u tekstu koji je objavio MOZ.

Na primer, Brian Dean sa sajta Backlinko, jedan od eksperata u ovoj oblasti objavio je samo tridesetak postova za dve godine. Međutim, on održava svežinu svoj sajta tako što tekstove prerađuje i u njih dodaje nove informacije na koje vremenom nailazi.

Iako je važno da se nov kontent objavljuje redovno, dobri rezultati se mogu postići i kada se piše jednom mesečno, dokle god je sadržaj vredan za čitaoce i temeljno objašnjen.

Prema Forbsu ovo je 7 grešaka koje vlasnici sajtova najčešće načine u pokušaju da sami urade optimizaciju svog sajta.

Direktni odgovori

Na kraju, jedna od najnovijih promena koje je Gugl uradio u poslednje vreme je mogućnost pružanja direktnog odgovora. Naime, ako je vaš sadržaj napisan dovoljno jasno da predstavlja odgovor na određeno pitanje, ovaj pretraživač će ga postaviti direktno ispod polja za pretragu.

Direktan odgovor - SEO

Matt Cutts (gledali smo ga u video materijalu na početku teksta), nekadašnji šef Guglovog anti-spam odeljenja često iznosi u javnost najnovije trendove kada je u pitanju optimizacija sajta, ali i objašnjava poslednje promene algoritma kojim se sajtovi indeksiraju. On je posavetovao osobe koje se bave optimizacijom da pišu jasan i razumljiv sadržaj i da smanje upotrebu žargonskih izraza pri pisanju tekstova.

Zbog toga što pružaju direktne i kvalitetne odgovore, dugačka uputstva i tekstovi sa tematikom „kako da“ (how to) postaju sve popularniji.

Takođe, pojednostavite vaše pisanje! Složeni izrazi i kompleksne rečenice neće vam pomoći da zvučite pametnije, ali će zato imati negativan uticaj na vaš SEO rang.

MOZ je dao listu svih bitnih stvari o kojima bi trebalo da vodite računa kako biste što uspešnije kroz svoj tekst uspeli da date direktan odgovor.

2. HTML

Kada ste se uverili da je vaš sadržaj dovoljno kvalitetan, sledeće na šta treba da obratite pažnju je HTML kod na vašem sajtu.

Ovo nikako ne znači da treba da budete profesionalni programer. Međutim, vođenje internet biznisa bez poznavanja osnova HTML-a bi bilo isto što i vožnja automobila bez poznavanja saobraćajnih znakova.

Na sreću mnogih koji nemaju dovoljno predznanja, ali žele da ga steknu, postoje sajtovi kao što su Codecademy i Khan Academy. Na njima možete naučiti sasvim dovoljno o HTML-u, i to potpuno besplatno.

Hajde da pogledamo četiri osnovna elementa HTML koda koja bi trebalo optimizovati na svakom sajtu.

Tag naslova

To je ono što se vidi na vrhu stranice, ispisano na jezičku.

Optimizacija sajta i h1

HTML tag koji se za ovo koristi zove se naslov, ali kada su u pitanju blogovi on često postaje h1 tag koji označava naslov najvišeg (prvog) reda.

Svaka stranica bi trebalo da ima samo jedan h1-tag, kako bi Guglu bilo jasno koji je njen naslov.

Meta opis

Meta opis je ono što  se vidi kao odlomak koji se prikazuje kada Gugl izlistava rezultate pretrage. Prema meta opisu se lako može uočiti ko je uradio domaći zadatak a ko nije, kada je optimizacija sajta u pitanju.

Optimizovani meta opis u rezultatu pretrage nikad neće biti odsečen i završavati se sa tri tačke ili izgledati kao da je prekinut na pola rečenice. U optimizovanim opisima se često na početku pominje ključna reč.

Da bi vam sve ovo bilo što jasnije, pogledajte primer kako izgleda dobro napisan meta opis. Prvi opis je optimizovan, a drugi nije.

Meta opis

Meta tekst bi trebalo da sadrži  od 140 do maksimalno 156 karaktera. Ukoliko se u okviru njega prikazuje i datum objave, kao u prvom slučaju, onda bi bilo dobro da ima od 140 do 144 karaktera. Kada pišete meta opis, trebalo bi da imate na umu osobe koje posećuju Gugl, a ne samo pretraživače.

Podnaslovi

Podnaslovi su jedna od jako bitnih stavki kada je u pitanju kvalitet stranice.

Oni ne samo da pomažu da format i struktura sajta budu jasniji i daju čitaocima referentne tačke pri čitanju, nego takođe utiču i na SEO.

U odnosu na h1-tag, h2, h3, h4 i ostali podnaslovi imaju manje uticaja na optimizaciju sajta ali su ipak bitni i zbog toga bi ih trebalo koristiti. Više informacija o tome možete pronaći u tesktu koji je objavio Yoast.

Ovo je jedan od najlakših načina da prikupite dodatne poene kod Gugla, naročito kada je u pitanju WordPress.

3. Arhitektura

Treći i poslednji deo koji je bitno objasniti kada je u pitanju optimizacija sajta na stranici (on-page) je arhitektura sajta. Iako ovaj deo teksta malo više zadire u tehničke detalje, postoji par jednostavnih stvari u ovoj oblasti koje pozitivno utiču na SEO.

Dobro osmišljena arhitektura sajta omogućava sjajno korisničko iskustvo svakome ko je usmeren ka ili se nalazi na stranici. Bitne stvari koje se ovde uzimaju u obzir su brzo učitavanje stranice, bezbedna konekcija i dizajn prilagođen mobilnim telefonima.

U idealnim uslovima, trebalo bi osmisliti arhitekturu sajta čak i pre nego što se kupi domen. Na taj način je moguće „ući u glavu“ budućeg korisnika sajta i obrnutim inženjeringom pronaći način da napravite optimalno korisničko iskustvo (user experience  – UX)

Na sajtu Conversion XL možete naći sjajno uputstvo kako da unapredite UX.

Takođe, potrebno je optimizovati još nekoliko stvari na sajtu zarad adekvatnog iskustva za internet pretraživače. Što je sajt pristupačniji za Gugl, to će se bolje rangirati.

Lak za krolovanje

Sećate li se paukova (spajdera) iz videa sa početka teksta? To su programi koji „puze“ (kroluju) sa jedne stranice na drugu preko linkova koji ih spajaju.

Što bolje spajderi uspeju da indeksiraju sve stranice na jednom sajtu, veća je verovatnoća da Gugl takav sajt smatra za dobar.

Što je „jača mreža“ linkova između stranica na jednom sajtu, lakše je spajderima da dođu do svih stranica, a to internet pretraživaču pruža mogućnost da bolje razume taj sajt.

Možete Guglu olakšati posao kreiranjem sajt mape, koristeći jedostavan plugin ukoliko radite u WordPress-u ili uz pomoć XML generatora sajt mape.

Postoje različiti mitovi vezani za dupli odnosno plagijatorski sadržaj i načine na koje ovakav sadržaj može da škodi rangiranju. Najčešća greška je verovanje da sve što se nalazi na stranici treba da bude original.

Ponovo objavljivanje sopstvenog sadržaja ili objavljivanje gostujućih postova (kada ste gost – pisac na tuđem blogu) i na sopstvenom sajtu ne škodi za SEO, naravno ako se ne uradi na loš, spamerski način. Više o tome pročitajte u ovom tekstu o dupliciranom sadržaju.

Na primer, ako objavite svoj tekst kod vas ali i na dobro rangiranom sajtu kao što je na primer Blic, to bi moglo da naškodi vašoj poziciji na Guglu, jer on prvo indeksira sajtove čiji domen ima veći autoritet.

Da ne biste bili penalizovani, bitno je da se upoznate sa pojmom redirekcija 301, jer ova redirekcija predstavlja sjajan način da izađete na kraj sa dupliciranim sadržajem.

Prilagođenost mobinim telefonima

Da odmah pređemo na stvar. Ukoliko vaš sajt nije prilagođen mobilnim telefonima, na ogromnom ste gubitku.

Uzmite u obzir sledeću činjenicu: preko 500 miliona Fejsbukovih korisnika (a to je pola milijarde, samo da se zna) ide na Fejsbuk JEDINO sa mobilnog telefona.

Iako postoji nekoliko načina da se sajt prilagodi korišćenju sa mobilnog telefona, za početak bi bilo najbolje da, pre nego što išta počnete da radite, na ovom Guglovom alatu proverite trenutno stanje stvari.

Većina novijih tema za WordPress su prilagođene mobilnim telefonima. Ukoliko to nije slučaj, uvek možete da instalirate plagin koji će rešiti ovaj problem.

Naravno, možete i angažovati nekoga stručnog da za vas reši ovaj problem. Na primer nas.

Brzina stranice

Koliko god se zavaravali, svi dobro znamo koliko je ovo bitno. Setite se samo koliko ste besni bili poslednji put kada je wi-fi 20 sekundi gnjavio sa učitavanjem stranice.

Danas je vreme na ceni više nego ikad i dugo učitavanje može da bukvalno uništi mogućnost konverzije.

Na sreću, Gugl ima alat koji testira brzinu stranice.

Ključne reči u url-u

Sa ključnim rečima koje su uključene u url ne možete pogrešiti, ako je verovati stručnjacima iz Gugla. Ne bi bilo pametno proćerdati ove lake SEO poene.

Ukoliko je vaš sajt u WordPress-u pametno je i da promenite strukturu permalinkova, tako da budu prijemčiviji ljudima koji gledaju sajt. Samo dodavanje ključnih reči u url nije neka posebna filozofija. Pri tom, ako menjate permalink, potrebno je voditi računa da se na sajtu ne pojave broken linkovi (linkovi koji vode na nepostojeće stranice). Postoje korisni alati kojima se ovo može proveriti.

HTTPS i SSL

Gugl je i zvanično objavio da je bezbednost postala parametar za rangiranje kada je u pitanju optimizacija sajta.

Postoje dva uobičajena bezbedonosna protokola: HTTPS (bezbedna verzija HTTP-a) i SSL (skraćenica od Secure Socket Layer).

Obe varijante bi valjalo razmotriti, iako one neće značajno podići vaš SEO rang.

Prebacivanje sajta sa nebezbednog HTTP na bezbedni HTTPS ili SSL nije jednostavan posao, ali je ovo preporučljivo uraditi iz više razloga. Ako nabavljate novi domen, možete odmah uz njega kupiti i ove sigurnosne protokole.

I za kraj ovog dela teksta sledi jedan koristan savet: ukoliko koristite WordPress za vaš sajt, besplatan dodatak kao što je Yoast SEO može da uradi dobar deo posla kada je on-page optimizacija sajta u pitanju.

Off-Page optimizacija sajta

Sada je vreme da izađemo iz vaše kuće (sećamo se priče o velikom spremanju) i da pogledamo kakva je situacija u dvorištu isprede nje. Proći ćemo zajedno kroz 4 velike oblasti kada je u pitanju SEO van stranice.

Ukoliko želite, možete pogledati i sjajan infografik koji sažeto prikazuje ovu tematiku.

1. Poverenje

Rang stranice, čuvena formula koja je osmišljena od strane osnivača Gugla, jedan je od mnogih kriterijuma koje oni uzimaju u obzir kada izlistavaju rezultate pretrage.

Poverenje postaje sve bitnije i zbog toga najnovije promene u Guglovom algoritmu najviše pogađaju spamerske i sumnjive sajtove.

Takozvani Trustrank ili prevedeno rang poverenja je način da Gugl vidi da li je neki sajt verodostojan ili nije. Na primer, ako ste veliki brend, veća je verovatnoća da će vam i Gugl više verovati.

Kvalitetni povratni linkovi (backlinks) sa sajtova koji imaju visok autoritet poput onih sa .edu ili .gov domenima takođe mogu biti korisni. Postoje četiri dela koja su bitna za izgadnju poverenja kada je u pitanju optimizacija sajta.

Autoritet

Ukupan autoritet sajta se određuje kao spoj dve vrste autoriteta:

Stopa odbijanja (bounce rate)

Bounce rate je mera koja pokazuje koji broj posetilaca vidi samo jednu stranicu na vašem sajtu i odmah ode, bez daljeg gledanja sajta.

Matematička formula za ovo bi glasila

R_{b}={\frac {T_{v}}{T_{e}}}
gde je

Rb = Bounce rate
Tv = Ukupan broj posetilaca koji vide samo jednu stranicu
Te = Ukupan broj poseta na toj stranici.

No, hajde da se preterano ne udubljujemo u matematičke detalje, barem ne za sada.

Sadržaj, vreme učitavanja, lakoća korišćenja i sposobnost da privuče adekvatnu ciljnu grupu, smanjuju stopu odbijanja sa sajta. Računica je jednostavna – čitaoci će uvek provoditi više vremena na sajtu koji se poklapa sa njihovim interesovanjima, brzo se učitava, dobro izgleda i ima kvalitetan sadržaj, zar ne?

Video materijal je još jedan sjajan način da smanjite bounce rate i istaknete se kvalitetom sadržaja. Više o tome možete pročitati u ovom tekstu.

Starost domena

Neki od nas se sećaju vremena pre nego što su mladi preduzetnici postali popularni. Ko su tada bili najviše poštovani poslovni ljudi?

Oni koji su bili stariji i iskusniji. Osobe kao što su Džek Velč ili Vren Bafets.

Jack Welch kao primer starijeg poslovnog čoveka

(Gugl poštuje godine)

Slično je i sa domenima na internetu. Starost domena je definitivno jedan od faktora rangiranja.

Ukoliko još uvek niste postavili svoj sajt na internet, razmislite o tome da pronađete neki jeftin stariji domen koji je istekao i da koristite njega.

Identitet

Kao što je prethodno pomenuto, vlasništvo nad brendom u internet poslovanju je ogroman signal poverenja za internet pretraživače, ali je za izgradnju brenda potrebno vreme.

Ukoliko nemate mogućnost za kreiranje brenda kompanije, i stvaranje ličnog brenda može da ima isto tako dobre rezultate.

2. Linkovi

Samim tim što ste došli čak do ovog dela teksta (svaka čast na upornosti) pokazuje da već shvatate da je uobičajeno mišljenje „beklinkovi (dolazeći linkovi) su sve“ kada je u pitanju optimizacija sajta, zapravo pogrešno.

Oni su samo jedan deo kada je u pitanju optimizacija sajta i bitni su koliko i druge oblasti koje su pomenute u ovom tekstu. Postoji više različitih načina da se dođe do beklinkova.

Ali, koji god način da izaberete, nemojte sedeti i čekati da drugi samoinicijativno linkuju ka vama, jer to nije pravilan pristup. Treba da preuzmete inicijativu i zatražite beklinkove.

Kada pokušavate da dođete do linkova ka vašem sajtu, razmotrite sledeća tri faktora.

Kvalitet linkova

Kvalitet je najvažniji kada su u pitanju linkovi. Kvalitet linkova koji vode ka vama  mnogo je značajniji od njihovog broja.

Izgradnja kvalitetnih linkova svodi se na stupanje u kontakt sa relevantnim izvorima i nuđenje određene vrednosti u zamenu za link. Za ovo postoje proverene metode koje će vam pomoći da dođete do kvalitetnih beklinkova.

Ankor tekst

Ankor tekst je tekst koji se koristi kada drugi sajtovi linkuju ka nama, i takođe utiče na SEO. Što prirodnije zvuči, to bolje.

Evo i primera:

Ukoliko biste pisali o prednostima angažovanja kopirajtera u internet marketingu imate dve varijante pomoću kojih možete da ubacite ankor tekst koji vodi na određenu stranicu.

  1. Da biste pročitali koje su prednosti angažovanja kopirajtera u internet marketingu, kliknite ovde.
  2. U internet marketingu postoje određene prednosti angažovanja kopirajtera, koje mogu da unaprede rezultate vašeg poslovanja.

Složićete se da druga rečenica deluje prirodnije i čitljivije. Ona prikazuje takozvani kontekstualni beklinking, i to je ono čemu bi trebalo da težimo kada se povezujemo sa drugim stranicama ili sajtovima.

Broj linkova

Na kraju, ukupan broj linkova je takođe bitan, ali je potrebno izgraditi visoko kvalitetne beklinkove.

3. Lični faktori

Treća kategorija koju bi vredelo uzeti u obzir kada je u pitanju off-page optimizacija sajta su takozvani lični faktori. Iako je većina njih van naše kontrole, postoji par stvari koje povećavaju šanse da se dođe do određenog segmenta tržišta.

Zemlja

Svakome ko pretražuje internet, prikazuju se rezultati relevantni za zemlju u kojoj se nalazi. Takođe, radno vreme prodavnica i restorana prikazuje se u vremenskoj zoni te zemlje.

Beograd

Takođe, i reči se tumače različito. Na primer ako neko pretražuje reč „comforter“ u Americi, prikazaće mu se ćebad za krevet, dok će se u Velikoj Britaniji kao rezultat pretrage pojaviti cucle za bebe. Isti izraz često ima različita značenja u različitim zemljama.

Način da signalizirate Guglu da želite da pretragom targetirate određene zemlje je da ih uključite u svoje ključne reči.

Grad

Geografsko targetiranje je otišlo još dalje,  pa postoji čak i na nivou grada. Zbog toga, kada u Gugl unesete naziv lanca restorana brze hrane (na primer McDonald’s) najčešće će vam biti prikazani rezultati koji se nalaze blizu vas. Ako ste na Slaviji, neće vam biti prikazan Mek u Čačku, ni na Vidikovcu, već u centru Beograda.

Ukoliko vam je potrebno da budete vidljivi na teritoriji jednog grada (primer taksi službe) možete na vašem sajtu koristiti ključne reči koje uključuju i naziv grada. Međutim, na taj način vas Gugl prepoznaje samo kao lokalni autoritet.

Istorija pretraga

Ukoliko je osoba koja pretražuje internet već bila na nekoj stranici, ili ako je posetila bilo koju stranicu na vašem sajtu, povećava se verovatnoća da će vas videti među rezultatima pretrage, jer vas Gugl smatra relevantnim za tu osobu.

Društveni signali (social)

Da li imate Jutjub kanal ili Gugl Plus profil vašeg brenda. Ukoliko je tako, što vas je ljudi više lajkovalo, to bolje.

Kada Gugl prepozna da vam se dopada neki brend na društvenim mrežama, veća je verovatnoća da će vam u pretrazi među rezultatima pokazivati sajtove tih brendova.

Društvene mreže

Na kraju, hajde da pogledamo kako društvene mreže utiču na off-page SEO. Osim društvenih signala, postoje i drugi načini na koje popularnost na društvenim mrežama pomaže kada je u pitanju optimizacija sajta.

Bilo da je u pitanju direktan uticaj kroz dobijanje više linkova, ili indirektan PR, društvene mreže su bitne.

Postoje dva osnovna faktora uticaja:

Kvalitet deljenja

Kao i kada su u pitanju beklinkovi, više je bitno ko šeruje nego koliko često. Gugl prepoznaje uticajne osobe, i kada oni podele vaš sadržaj, to ima više uticaja na SEO nego kada to uradi, recimo, vaš prvi komšija.

Dobar način da navedete nekoga da podeli sadržaj sa vašeg sajta (najčešće tekst sa bloga) je da im date informaciju o tekstu koji ste napisali još pre nego što taj sadržaj objavite. Još bolje, uključite ih u sam sadržaj kroz citate ili intervju. Svako će radije podeliti neki tekst kada se i on pominje u njemu.

Takođe, trebalo bi da obavestite što veći broj značajnih osoba koje su već zainteresovane za određenu oblast.

Ukoliko uspete da otkrijete osobe koje su već delile tekst sličan vašem, možete ih obavestiti da ste objavili nešto novo na tu temu.

Broj deljenja

Još jedna metrika kada su u pitanju društvene mreže je broj deljenja. Svakome je san da ima viralni sadržaj na sajtu, ali to je ipak malo precenjeno kada je u pitanju dugoročno rangiranje na pretraživačima.

Najvažnije je stalno objavljivati sadržaj izuzetno visokog kvaliteta.

Nakon objavljivanja, potrebno je da do iznemoglosti promovišete ono što ste objavili.

Zaključak

Nadamo se da vam je ovaj ultimativni vodič kroz SEO pomogao da shvatite koliko je optimizacija sajta bitna u 2017. godini.

Iako nije preterano teško uložiti malo truda da shvatite osnove, ukoliko to ne uradite to može biti fatalno po vidljivost vašeg sajta na internetu.

Ne brinite ako ste do sada pravili greške – samo krenite da radite ispravno od danas.

Istražite ključne reči pre nego što počnete sa pisanjem sledećeg teksta i obratite pažnju na osnovne stvari kao što su naslovi, gustina ključnih reči i dodavanje meta opisa.

Ko zna, možda ćete se sledećim tekstom izdvojiti iz mase.

Nakon što ste pročitali ovaj tekst, kako vam se sada čini optimizacija sajta? 

 

Infogate agencija se bavi izradom sajtova, optimizacijom za pretraživače kao i osmišljavanjem sadržaja za vaš sajt. Na našem blogu obrađujemo teme iz ove oblasti koje su korisne za naše klijente.