Optimizacija web sajta – 200 faktora koje boduje Google

Ukoliko ste u toku kada je u pitanju optimizacija web sajta, sigurno već znate da Google koristi oko 200 faktora u svom algoritmu.

Ali, koji su to faktori?

Od danas ne morate više da se pitate, jer smo mi sastavili njihovu kompletnu listu!

Neki su dokazani.

Neki su kontroverzni.

O nekima samo nagađaju SEO stručnjaci.

Evo kompletne liste.

Faktori vezani za domen

1. Starost domena: U ovom videu, Matt Cutts (nekada zaposlen u Guglu) kaže da:

„Razlika između domena koji je star šest meseci i onog koji ima godinu dana nije tako značajna stavka.“

Drugim rečima, oni uzimaju u obzir starost domena, ali to nije presudan faktor.

2. Ključna reč se pojavljuje u TLD (Top Level Domain – domen prvog reda): Više o domenima možete pročitati u našem tekstu koji objašnjava šta je domen.

Ovo više nije toliko bitno kao što je nekada bilo, ali ključna reč koja se nalazi u domenu i dalje može da bude signal koji povećava relevantnost.

3. Ključna reč kao prva reč u domenu: Domen koji počinje ključnim rečima ima malu prednost u odnosu na sajtove koji ili nemaju ključnu reč u domenu ili imaju ključnu reč na kraju domena.

4. Dužina registracije domena: Domeni koji su bitni svojim vlasnicima često su plaćeni nekoliko godina unapred, dok su sumnjivi domeni retko registrovani na više od godinu dana. Zbog toga, datum kada ističe domen (tj. period na koji je zakupljen) može da se smatra faktorom pri određivanju važnosti domena.

5. Ključna reč u nazivu poddomena: Na panelu koji je 2011. godine organizovao MOZ, objavljeno je da ključna reč koja se pojavljuje u poddomenu može da poboljša rangiranje sajta. Kada se radi optimizacija web sajta, treba posebno obratiti pažnju na ovaj faktor.

6. Istorija domena: sajt koji je često menjao vlasnke (putem WhoIs-a) ili mu je nekoliko puta isticao domen ili hosting, može biti rangiran lošije, jer  postoji mogućnost da Google resetuje istoriju sajta (za novog vlasnika) i da zanemari linkove koji su nekada vodili ka njemu.

7. EMD: EMD je Exact Match Domain. To znači da se naziv ključne reči i domena potpuno poklapaju. Ovo može biti prednost… ukoliko je u pitanju popularan sajt visokog kvaliteta. Ali ako se EMD pojavi kod nekog lošeg sajta osetiće efekte koje sa sobom nosi Google EMD update iz 2012. godine. Tako da, pažljivo sa ovim.

 

Twitter about EMD

 

8. Privatni ili public WhoIS: Kada imate WhoIs koji je podešen na private, deluje kao da nešto krijete. Matt Cutts kaže:

„…Kada sam proveravao njihov WhoIs, svi su imali „whois zaštitu privatnosti“. To je pomalo neobično.“

Imati private WhoIs nije loše samo po sebi, ali kada se poklopi više faktora zajedno, to može da deluje kao sumnjiv sajt.

9. Kažnjavani WhoIs vlasnik:  Ako Google neku osobu identifikuje kao spamera, logično je da će drugačije gledati i na druge sajtove u vlasništvu te osobe.

10. TLD ekstenzija zemlje: Posedovanje ekstenzije iz određene zemlje (na primer .rs za Srbiju) pomaže sajtu da se rangira bolje za tu zemlju, ali ograničava njegovu sposobnost da se rangira na globalnom nivou. Zato je, kada se radi optimizacija web sajta bitno odrediti tržište za koje je sajt namenjen.

Optimizacija web sajta na stranici

11. Ključna reč u tagu naslova: Tag naslova je veoma bitan i spada u SEO faktore na koje posebno treba obratiti pažnju.

12. Tag naslova počinje ključnim rečima: Prema podacima koje je objavio MOZ, kada tag naslova počinje ključnim rečima, ta stranica će biti bolje pozicionirana nego ako bi se ključne reči nalazile na kraju.

13. Ključna reč u opisu (description tag): Još jedan signal koji ukazuje na relevantnost. Nije preterano bitan, ali ipak pravi razliku.

14. Ključna reč u H1 tagu: Ovo je još jedan bitan signal koji Google uzima u obzir.

15. Ključna reč je najčešće korišćena fraza u tekstu: Ako se ključna reč u tekstu pojavljuje češće nego druge fraze, to sugeriše da je taj tekst relevantan za tu ključnu reč.

16. Dužina teksta: Duži tekstovi mogu da pokriju veći broj sekundarnih ključnih reči. Takođe, deluju ozbiljnije, pa im se daje prednost u odnosu na kratke tekstove.

17. Gustina ključnih reči: Ovde treba naći pravu meru. Iako gustina ključnih reči nije toliko bitna koliko je nekada bila, Google je još uvek koristi da bi odredio o čemu se zapravo radi. Međutim, ne preterujte jer ćete biti penalizovani. Optimizacija web sajta se radi tako da deluje prirodno, a ne pukim pretrpavanjem (engl. stuffing) kljčnih reči.

18. LSI u tekstu na stranici: Ovo je skraćenica od Latent Semantic Indexing Keywords i uzima se u obzir pri rangiranju.

19. LSI u tagu naslova i opisu: Kao i kada je u pitanju LSI u tekstu, Google koristi LSI u naslovu i opisu da lakše razlikuje sinonime (da li se radi o restoranu „Tri šešira“ ili neko prodaje tri šešira).

20. Brzina učitavanja stranice kroz HTML: I Google i Bing koriste brzinu učitavanja kao faktor pri rangiranju. Ovo se utvrđuje na osnovu koda stranice i veličine fajla.

21. Duplicirani sadržaj: Identičan sadržaj na istom sajtu (čak i kada je malo izmenjen), može negativno da utiče na vidljivost na pretraživačima.

22. Rel=Canonical: Kada se pravilno koristi, može da spreči Google da lošije indeksira duplicirani sadržaj.

23. Brzina učitavanja na Google Chrome: Google može da koristi Chrome da utvrdi brzinu učitavanja stranice, jer se na taj način dobija uvid u brzinu servera i druge faktore bitne za brzinu koji nisu direktno vezani za HTML kod.

24. Optimizacija slika: Kada je u pitanju optimizacija web sajta, slike daju bitne informacije kroz naziv fajla, alt tekst, naslov, opis i zaglavlje.

25. Datum poslednjeg ažuriranja sadržaja: Google favorizuje stranice koje su skoro bile ažurirane.

26. Veličina ažuriranja stranice: Veličina napravljenih promena je takođe indikator da je sadržaj svež. Dodavanje ili uklanjanje čitavih delova stranice spada u značajnije ažuriranje nego što bi to recimo bila promena reda nekoliko reči u rečenici.

27. Istorija ažuriranja: Koliko je često stranica bila ažurirana od kad je napravljena? Dnevno, nedeljno, na svakih 5 godina? Učestalost ažuriranja takođe pokazuje da je sadržaj svež.

28. Istaknutost ključne reči: Kada se ključna reč nalazi u prvih 100 reči teksta na stranici, to je značajan signal relevantnosti teksta za tu ključnu reč.

29. Ključna reč u H2 i H3 tagovima: Ključna reč koja se nalazi u podnaslovima u H2 i H3 formatu, takođe se smatra signalom relevantnosti (ovo nije jak signal, ali može da pomogne) kada je u pitanju optimizacija web sajta.

30. Red reči u ključnim rečima: Istovetno poklapanje unutar teksta sa frazom za koju se radi optimizacija web sajta generalno se kotira bolje nego da su iste reči napisane drugim redosledom. Na primer, ako se pretraga vrši za „selidbe Beograd“ , stranica koja je optimizovana za „selidbe Beograd“ će se bolje rangirati od one koja je optimizovana za „Beograd selidbe“.

31. Kvalitet odlazećih linkova: Mnogi SEO stručnjaci smatraju da linkovanje ka dobrim sajtovima sa visokim autoritetom pomaže Guglu da stekne poverenje u određenu stranicu. Zbog toga, optimizacija web sajta treba da se radi uz poseban osvrt na odlazeće linkove.

32. Tema odlazećih linkova: Prema MOZ-u, pretraživači mogu da uzmu u obzir sadržaj stranica ka kojima se linkuje kao signal relevantnosti. Na primer, ako imate stranicu o apartmanima koja linkuje ka stranici o filmovima, to može biti znak za Google da se radi o filmu „Apartman“, a ne o izdavanju apartmana.

33. Gramatičke greške: Gramatički ispravni tekstovi spadaju u signal kvaliteta, iako je Matt Cutts još 2011. godine slao dvosmislene signale o tome da li je ovo bitno za rangiranje ili ne.

34. Preuzet sadržaj: Da li je sadržaj na stranici originalan? Ako je preuzet ili prekopiran sa stranice koja je već indeksirana, neće se rangirati tako dobro kao original ili će biti zavedena u takozvani supplemental index.

35. Koristan dopunski sadržaj: koristan dodatni sadržaj je pokazatelj kvaliteta stranice, što pozitivno utiče na Google rangiranje. Primeri za ovakav sadržaj su konvertori valuta i kalkulatori kamata.

36. Broj odlaznih linkova: Previše tzv. dofollow (koji dozvoljavaju praćenje) odlaznih linkova može da uzrokuju „curenje“ ranka stranice.

37. Multimedja: Slike, video materijali i drugi multimedijalni elementi mogu biti shvaćeni kao znakovi kvaliteta sadržaja. Optimizacija web sajta treba da uključi i dodavanje ovakvih elemenata na stranice.

38. Broj internih linkova koji vode ka stranici: Broj internih linkova ka nekoj stranici pokazuje koliko je ta stranica bitna u odnosu na druge stranice na tom sajtu.

39. Kvalitet internih linkova koji pokazuju ka stranici: Kada interni linkovi dolaze sa stranica koje imaju visok autoritet, to ima veći uticaj na rangiranje nego kada dolaze sa nekih lošijih stranica.

40. Prekinuti linkovi: Ukoliko je na nekoj stranici previše prekinutih linkova (linkovi koji vode na nepostojeće stranice) to može biti znak zapuštenog sajta. Google koristi prekinute linkove kao način da proceni kvalitet stranice.

41. Nivo čitljivosti: Nema sumnje da Google uzima u obzir nivo čitljivosti teksta na stranici. Međutim, kako se obrađuje i boduje ovaj faktor i dalje je tema o kojoj se vode debate.

42. Partnerski (affiliate) linkovi: Partnerski linkovi sami po sebi verovatno neće negativno uticati na rang. Ali, ukoliko ih ima previše Guglov algoritam će dodatno obratiti pažnju na druge faktore, kako bi se uverio da li je u pitanju kvalitetan sajt ili loša affiliate stranica.

43. HTML greške/W3C validacija: Veliki broj HTML grešaka i aljkavo kodiranje mogu biti znak da se radi o niskokvalitetnom sajtu. Iako je ovo i dalje kontroverzna tema, mnogi SEO stručnjaci misle da je W3C validacija jedan od signala koji ukazuju na kvalitet, iako nije od presudnog značaja.

44. Autoritet domena na kojem se nalazi stranica: Kada su svi drugi faktori jednaki, stranica koja se nalazi na domenu sa jakim autoritetom biće pozicionirana bolje od one koja se nalazi na lošijem domenu.

45. PageRank stranice: Nije strogo povezano, ali generalno su stranice sa višim PR pozicionirane bolje od onih koje imaju niži PR.

46. Dužina url-a: Preterano dugačak url može da naškodi vidljivosti za pretraživače. Ovo treba imati u vidu kada se radi optimizacija web sajta.

47. URL put: kraći url put može da doprinese povećanju autoriteta te stranice.

48. Ljudi kao editori: Iako nikada nije zvanično potvrđeno, postoji mogućnost da ljudski faktor (urednici) utiče na SERP.

49. Kategorija stranice: Kategorija u okviru koje se stranica pojavljuje utiče na njenu relevantnost.

50. WordPress tagovi: Tagovi su faktor koji je specifičan za WordPress. Prema Yoast-u:

„Jedini način na koji oni pomažu kada je u pitanju optimizacija web sajta je što upućuju jednu stranicu ka drugoj ili grupu tekstova jedan ka drugom“.

51. Ključna reč u url-u: Još jedan važan faktor.

52: Url string (niz): Kategorije koje se nalaze u url nizu detektovane su od strane Gugla i šalju signal o čemu se radi na stranici.

53. Reference i izvori: Navođenje referenci i izvora informacija može biti znak kvalitetnijeg sadržaja.

54. Numerisane i nenumerisane liste: Liste pomažu da se sadržaj „razbije“ i da bude čitljiviji, pa Gugl zbog toga daje blagu prednost stranicama koje imaju ove elemente.

55. Prioritet stranice na sajtmapi: Prioritet stranice koji se dodeljuje u okviru sitemap.xml fajla može da ima uticaja na pozicioniranje na pretraživačima.

56. Preveliki broj odlaznih linkova:

„Neke stranice imaju preveliki broj odlaznih linkova, koje prenatrpavaju stranicu i odvlače pažnju sa glavnog sadržaja“.

57. Broj drugih ključnih reči za koje se ta stranica rangira: Ako je stranica dobro pozicionirana za druge ključne reči, to može da bude znak da je u pitanju kvalitetna stranica.

58. Starost stranica: Iako Google voli svež sadržaj, starije stranice koje su redovno ažurirane mogu da prođu bolje od novih stranica.

59. Raspored elemenata na stranici:

„Raspored elemenata na stranicama najvišeg kvaliteta je takav da je glavni sadržaj odmah vidljiv“

60. Parkirani domeni: Guglov update iz decembra 2011. godine smanjuje vidljivost parkiranih domena.

61: Koristan sadržaj: Gugl pravi razliku između kvalitetnog i korisnog sadržaja. Nije uvek ono što je kvalitetno automatski i korisno za čitaoce.

62. Sajt koji dodaje vrednost i prikazuje unikatan sadržaj: Google je počeo da lošije tretira sajtove koji ne nude ništa novo ni koristno, naročito kada su u pitanju loši partnerski (affiliate) sajtovi.

63. Kontakt stranica: Pretraživači su naklonjeni sajtovima koji imaju dovoljnu količinu kontakt informacija. Dodatni bonus imaju sajtovi kojima se kontakt informacije poklapaju sa informacijama iz WhoIs-a.

64. Poverenje u domen/TrustRank: Nivo poverenja u sajt se meri prema tome koliko linkova je vaš sajt udaljen od sajta kojem se jako veruje – to je veoma bitan faktor za rangiranje.

65. Arhitektura sajta: Dobro sastavljena arhitektura sajta pomaže Guglu da tematski razvrsta vaš sadržaj.

66. Ažuriranje sajta: Koliko često se sajt ažurira – naročito kada se novi sadržaj dodaje na sajt – je znak da je taj sajt svež i da nije zastareo.

67. Broj stranica: Broj stranica na jednom sajtu može biti bitan kada se radi optimizacija web stranica. Ipak, ovo nije jako značajan faktor.

68. Prisustvo sajtmape: Sajtmapa pomaže pretraživačima da lakše i temeljnije indeksiraju vaše stranice.

69. Vreme normalnog rada sajta: Kada je vreme zastoja sajta veliko (usled održavanja ili zbog problema sa serverom) to može da negativno utiče na rangiranje.

70. Lokacija servera: Lokacija servera može da ima uticaja na pozicioniranje u različitim geografskim regionima. Ovo je naročito bitno za pretrage koje su vezane za neku lokaciju.

71. SSL Sertifikat: Gugl je potvrdio da uzima u obzir SSL sertifikate pri indeksiranju i da koristi HTTPS kao signal za rangiranje.

72. Stranice za uslove korišćenja i politiku privatnosti: Ove dve stranice pomažu Guglu da zna da je sajt pouzdan.

73. Duplicirane meta informacije na sajtu: Duple meta informacije na sajtu mogu da smanje vidljivost stranice. Dobro urađena optimizacija web sajta znači da svaka stranica ima svoj meta opis, koji je za nju relevantan.

74. Mrvice (breadcrumb) u navigaciji: Ovo je način da se preko posebne vrste navigacije pomogne korisnicima (i pretraživačima) da znaju gde se nalaze na sajtu. Neki SEO eksperti smatraju da bi ovo mogao biti jedan od faktora koji utiču na rang.

75. Optimizacija za mobilne: Guglov zvanični stav kada je upitanju prilagođenost mobilnim uređajima je da bi sajtovi trebalo da budu responsive. Responsive sajtovi imaju prednost pri pretrazi sa mobilnih uređaja. U stvari, sada se dodeljuju „mobile friendly“ tagovi sajtovima koji se dobro vide na mobilnim uređajima. Google je takođe počeo da u mobilnoj pretrazi, penalizuje sajtove koji nisu „mobile friendly“. Kada se radi optimizacija web sajta o ovome treba posebno voditi računa u 2017. godini.

76. YouTube: Nema sumnje da su video materijali sa ovog kanala dobro tretirani u rezultatima pretrage (verovatno zato što je Google kupio YouTube).

77. Lakoća korišćenja sajta: Sajt koji je težak za korišćenje može da negativno utiče na rang kroz smanjenje vremena koje neko provodi na sajtu, manji broj pregledanih stranica i veći bounce rate.

78. Korišćenje Google analitike i Google Webmaster alata: Neki smatraju da, kada su ta dva programa instalirana, to pozitivno utiče na indeksiranje stranica. Ovi alati mogu direktno da utiču na rang tako što daju Guglu više podataka sa kojima može da radi (npr. tačniji bounce rate, da li dobijate saobraćaj sa linkova ka vašem sajtu i sl.). U svakom slučaju, teško da je moguće adekvatno pratiti rezultate koje donosi optimizacija web sajta bez ovih alata.

79. Komentari korisnika/reputacija sajta: Komentari korisnika na sajtovima kao što je Yelp.com ili RipOffReport.com igraju važnu ulogu u Guglovom algoritmu, naročito u Americi.

Faktori vezani za linkove

80. Starost domena sa kojeg dolazi link: Linkovi sa starijih domena imaju veću težinu nego linkovi sa novih domena.

81. Broj glavnih domena: Broj domena koji upućuju ka sajtu je jedan od najvažnijih faktora u Guglovom algoritmu.

82. Broj linkova sa odvojenih c-klasa IP adresa: Linkovi sa odvojenih c-klasa IP adresa sugerišu da postoji više sajtova koji linkuju ka vama.

83. Broj stranica sa kojih dolaze linkovi: Ukupan broj stranica sa kojih dolaze linkovi, čak i kad su na istom domenu, takođe je faktor pri rangiranju.

84. Alt tag (kada je link slika): Alt tag je za sliku isto što je ankor tekst za običan link.

85. Linkovi sa .edu i .gov domena: Matt Cutts je izjavio da TLD (top level domain) ne utiče na važnost sajta. Ipak, to ne sprečava SEO stručnjake da smatraju da postoji poseban deo u algoritmu za .gov i .edu domene.

url struktura

86. Autoritet stranice sa koje se linkuje: Autoritet (PageRank) stranice koja upućuje ka vama je ekstremno važan faktor pri rangiranju.

87. Autoritet domena sa kojeg se linkuje: Autoritet domena koji upućuje ka vama utče na određivanje važnosti linka. Na primer: link sa stranice koja ima PR2, a čiji je domen (početna stranica) PR3 može da bude manje vredan nego link sa PR2 stranice sa domena čija početna strana je PR8.

88. Linkovi od konkurenata: Stranice sa linkovima od drugih stranica koje se takmiče za istu ključnu reč više se vrednuju pri pretrazi te konkretne reči.

89. Broj deljenja na društvenim mrežama stranice koja upućuje ka vašem sajtu: Količina deljenja stranice sa koje ide link može da utiče na vrednost tog linka.

90. Linkovi sa loših sajtova: Ovakvi linkovi mogu da naškode vašem sajtu.

91. Gostujući postovi: Iako postovanje na drugim blogovima može da bude deo tzv. white hat SEO strategije, linkovi koji dolaze od gostujućih postova često imaju manju vrednost.

92.  Linkovi ka domenu na kojem se nalazi stranica: Linkovi ka početnoj stranici tj. domenu na kojem se nalazi sajt mogu da imaju važnost pri određivanju vrednosti stranice.

93. Nofollow (nepraćeni) linkovi: Ovo je jedna od najkontroverznijih SEO tema. Guglov zvaničan stav o tome je:

„U principu ih ne pratimo“.

Što znači da postoji mogućnost da ih ipak prate, u posebnim slučajevima. Određeni procenat nofollow linkova može da bude indikator da su neki linkovi neprirodni.

94. Različite vrste linkova: Ukoliko neprirodno veliki procenat linkova dolazi iz istog izvora (npr. sa foruma ili komentara na blogu) to može biti znak da je u pitanju spam. Sa druge strane, linkovi koji dolaze sa različitih izvora mogu biti znak da su linkovi prirodno dobijeni. Zbog toga je pravilna izgradnja linkova jako bitna kada se radi optimizacija web sajta.

95. „Sponzorisani linkovi“ ili druge slične reči oko linka: Reči kao „sponzorisano“, „sponzorisani linkovi“ i sl. mogu da umanje vrednost linka, naročito za englesko govorno područje.

96. Kontekstualni linkovi: Linkovi koji se nalaze unutar sađržaja (teksta) na stranici smatraju se vrednijim od linkova koji su negde drugde na stranici ili na praznim stranicama.

97. Prekomerno korišćenje 301 redirekcije: Linkovi koji dolaze sa 301 redirekcija rasipaju PR.

98. Ankor tekst eksternih linkova: Kao što piše u opisu Guglovog originalnog algoritma:

„Kao prvo, ankori često obezbeđuju tačniji opis web stranica nego što to čine same stranice“.

Ankor tekst je sada manje važan nego što je nekada bio, ali i dalje šalje signal relevantnosti stranice za određenu ključnu reč.

99. Ankor tekst internih linkova: Ankor tekst internih linkova je još jedan signal relevantnosti iako se drugačije boduje nego kada su u pitanju eksterni, dolazeći linkovi.

100. Naslov linka: Naslov linka (tekst koji se pojavljuje kada pređete mišem preko linka) je jedan od faktora koji se uzimaju u obzir.

101. TLD zemlje iz koje dolazi link: Linkovi od domena čiji TLD ima ekstenziju specifičnu za određenu zemlju (npr. .rs ili .me) mogu da pomognu vašem sajtu da se bolje kotira pri pretrazi u toj zemlji.

102. Mesto linka u sadržaju (tekstu): Linkovi koji se nalaze na početku neke teksta nose veću težinu od onih koji se nalaze na kraju.

103. Mesto linka na stranici: Značajno je i gde se nalazi link. Generalno, linkovi koji se nalaze u tekstu imaju veću vrednost od onih koji se nalaze u futeru ili sajdbaru.

104. Relevantnost domena sa kojeg se linkuje: Link sa sajta iz iste niše je znatno bolji od linka sa sajta koji nema nikakve veze sa vašim sajtom. Zbog toga se efektivna optimizacija web sajta uglavnom fokusira na dobijanje relevantnih linkova.

105. Relevantnost na nivou stranice: Linkovi sa stranica koje imaju sličan sadržaj kao i vaša stranica značajniji su od onih koji dolaze sa nerelevantnih stranica.

106. Pozitivan ili negativan kontekst linka: Gugl ponekad može da proceni da li je link ostavljen u okviru preporuke ili negativne recenzije. Linkovi koji su ostavljeni pozitivnom kontekstu imaju veću težinu.

107. Ključna reč u naslovu: Gugl posebno voli linkove sa stranica koje imaju vašu ključnu reč u naslovu.

108. Povećanje brzina dobijanja novih eksternih linkova: Sajt koji brzo dobija nove linkove biće favorizovan na pretraživačima.

109. Usporavanje brzine dobijanja ekternih linkova: Ovo može da značajno smanji poziciju na pretraživačima jer je signal da se tom sajtu smanjuje popularnost.

110. Linkovi sa stranica koje su ultimativni izvor informacija: Kada dobijate linkove sa stranica koje se smatraju ultimativnim resursom u određenoj oblasti, rašće vaša pozicija na pretraživačima.

111. Linkovi sa sajtova koji se smatraju autoritetom: Link sa sajta koji se smatra autoritetom više doprinosi vašem rangiranju.

112. Linkovi sa Vikipedije: Iako se ovi linkovi tretiraju kao nofollow, mnogi misle da link sa Vikipedije utiče na veće poverenje pretraživača u vaš sajt.

113. Reči oko linka: Reči koje se pojavljuju oko linkova ka vašem sajtu pomažu Guglu da bolje razume o čemu je vaša stranica.

114. Starost dolazećeg linka: Stariji linkovi imaju veći uticaj na rang nego noviji linkovi.

115. Linkovi sa legitimnih sajtova vs. linkovi sa splogova (spamerskih blogova): Usled širenja mreže blogova Google daje veću težinu linkovima sa legitimnih sajtova u odnosu na linkove koji dolaze sa lažnih blogova. Najverovatnije se proučava interakcija sa korisnicima kako bi se napravila jasna razlika između ove dve vrste sajta.

116. Prirodan link profil: Sajt koji ima prirodan link profil bolje će se kotirati i biće otporniji na promene u algoritmu.

117. Recipročni linkovi: Treba izbegavati prekomernu razmenu linkova.

118. Linkovi u sadržaju koji generišu korisnici: Gugl može da razlikuje linkove koji su sa sadržaja koji generišu korisnici u odnosu na one koji su sa sadržaja generisanog od strane vlasnika sajta.

119. Linkovi sa 301: Linkovi sa 301 redirekcija imaju za nijansu manju važnost nego direktni linkovi. Ipak, Matt Cutts kaže da je 301 sličan direktnom linku.

120. Schema.org mikroformati: Stranice koje podržavaju mikroformate mogu da budu rangirane bolje od onih koje ih ne podržavaju.

121. DMOZ Listing: Mnogi veruju da Google daje prednost sajtovima koji se nalaze na DMOZ-u.

122. Rang poverenja sajta sa kojeg ide link: Poverenje koje Google ima u sajt sa kojeg dolazi link se delimično prenosi i na vaš sajt.

123. Broj odlaznih linkova sa neke stranice: Link sa stranice na kojoj se nalaze stotine odlazećih linkova dodaje manju vrednost nego link sa stranice na kojoj se nalazi samo par linkova.

124. Linkovi sa profila na forumima: Zbog spamovanja i zloupotrebe linkova sa profila na forumima, Google znatno manje vrednuje ovakve linkove.

125. Broj reči na stranici sa koje dolazi link: Link sa stranice koja ima 1000 reči više vredi od linka sa kratkog teksta koji ima npr. 25 reči.

126. Kvalitet sadržaja sa kojeg dolazi link: Linkovi sa loše napisanih tekstova nisu toliko vredni kada je u pitanju optimizacija web sajta, kao linkovi sa dobro napisanih tekstova koji su podržani multimedijalnim sadržajem (imaju u sebi slike i video materijale).

127. Linkovi širom jednog sajta (sitewide links): Matt Cutts je potvrdio da se ovakvi linkovi računaju kao jedan link.

128. Organska stopa kliktanja (Click Through Rate – CTR): Stranice koje imaju veći CTR bolje se kotiraju za tu konkretnu ključnu reč.

129. Organski CTR za sve ključne reči: Ako stranica ili sajt ima veliki CTR za sve kljčne reči, to je znak da ljudi žele da kliknu na ovaj rezultat, što je znak pretraživačima da je u pitanju kvalitetan sadržaj.

130. Bounce rate (stopa „odskakanja“ sa sajta): Postoje polemike koliko je bounce rate bitan faktor kada je optimizacija web sajta u pitanju. Google ovaj kriterijum koristi u testiranju kvaliteta sajta jer pretpostavlja da stranice sa kojih korisnici brzo odu nisu za njih dovoljno kvalitetne.

131. Direktan saobraćaj: Potvrđeno je da Google koristi podatke sa Google Chrome pretraživača da utvrdi da li i koliko često ljudi posećuju neki sajt. Sajtovi koji imaju dosta direktnog saobraćaja (na njih se ulazi direktno kucanjem domena, a ne preko pretraživača) verovatno su većeg kvaliteta od sajtova koji imaju malo direktnog saobraćaja.

132. Ponovljeni saobraćaj: Takođe, jedan od faktora je i da li se korisnici vraćaju na sajt nakon što su ga jednom posetili. Sajtovi na koje se posetioci ponovo vraćaju mogu imati prednost na pretraživačima.

133. Blokirani sajtovi: Panda (algoritam) i dalje koristi ovaj faktor kao signal kvaliteta.

134. Bukmark na Google Chrome: Znamo da Google skuplja podatke sa Chrome- a, pa postoji mogućnost da bukmarkovane stranice imaju dodatnu prednost.

135. Podaci sa Google Toolbar-a: Ovaj alat  je sada integrisan u Google Chrome, tako da se ti podaci koriste pri rangiranju sajtova.

136. Broj komentara: Veliki broj komentara na stranici tumači se kao signal kvaliteta i interakcije.

137. Vreme zadržavanja: Google veoma vodi računa o vremenu zadržavanja na sajtu. Kada je u pitanju optimizacija web sajta, treba se potruditi da se korisnici kvalitetom teksta i interesantnim multimedijalnim sadržajem što duže zadrže na stranici.

138. Upiti zaslužuju nove odgovore: Google daje prednost novim stranicama kod nekih upita za pretragu.

139. Upiti zaslužuju različite odgovore: Google dvosmislenim upitima, kao što je na primer pretraga za npr. reč „Python“ koja može da označava ime programskog jezika ili vrtu zmije, daje rezultate za svako od tih značenja.

140. Istorija posete korisnika: Sajtovi koje ste često pretraživali kada ste bili ulogovani u Google bolje se kotiraju na vašim pretragama.

141. Istorija pretrage korisnika: Redosled kojim ste obavljali pretrage u prošlosti može da utiče na naredne pretrage. Na primer, ako ste tražili ključnu reč „kafići“ a nakon toga pretražili Google za reč „pet friendly“, verovatno će vam se na vrhu pretrage pojaviti pet friendly kafići.

142. Geografsko targetiranje: Google daje prednost sajtovima sa lokalnom IP adresom servera i ekstenzijom domena koja je specifična za tu zemlju.

143. Bezbedna pretraga: Pretrage sa psovkama ili sadržajem za odrasle neće se pojaviti osobama koje imaju uključenu opciju za bezbednu pretragu (Safe Search).

144. Google+ krugovi: Google bolje kotira autore i sajtove koji su dodati u vaše Google+ krugove.

145. DMCA prigovori: Google obara rank stranicama sa DMCA (Digital Millennium Copyright Act) pritužbama.

146. Različitost domena: Takozvani „Bigfot update“ (Bigfut ažuriranje) dodao je više različitih domena na jednu stranicu. To znači da je mala verovatnoća da cela prva stranica bude ispunjena rezultatima sa istog domena, koliko god oni relevantni bili.

147. Transakcione pretrage: Google ponekad prikazuje različite rezultate za ključne reči koje su vezane za kupovinu, kao na primer kada je u pitanju pretraga letova ili hotela.

148. Lokalna pretraga: Google često prikazuje lokalne Google+ rezultate iznad običnih organskih rezultata. Ovo je bitno imati na umu kada se radi optimizacija web sajta za firme koje posluju lokalno (npr. teretane, kafiće, frizerske salone).

149. Google news rezultati: Neke pretrage izlaze u okviru dela Google News box.

150. Preferiranje velikih brendova: Nakon Vince update-a Google je počeo da daje prednost velikim brendovima za određene kratke ključne reči.

151: Shopping rezultati: Google ponekad prikazuje Google Shopping rezultate među organskim rezultatima.  Ova opcija ne postoji u nekim zemljama, uključujući i našu.

152. Slike među rezultatima: Google dodaje i slike među organske rezultate pretrage za one ključne reči koje se često traže na Guglovoj pretrazi slika (Google Image Search).

153. Easter Egg rezultati (uskršnje jaje): neke ključne reči okidaju i tzv. Easter Egg rezultate. Ukucajte na primer „Google in 1998“ i videćete kako je ovaj pretraživač izgledao nekada. Ako vam je do igre, ukucajte „Zerg Rush“.

154. Rezultati sa istog sajta za pretragu određenog brenda: Kada se traži određeni brend ili domen, može da se pojavi više rezultata sa istog sajta.  Ako ukucate na primer „Zara“ dobićete nekoliko rezultata sa sajta zara.com.

Faktori vezani za društvene mreže

155. Broj tvitova: Kao i kod linkova, broj tvitova koje stranica ima može da utiče na njen rang na Guglu.

156. Autoritet koji ima Tviter nalog: kada tvitovi dolaze sa starijih naloga koji imaju veći autoritet i ogroman broj pratilaca, to ima jači uticaj na rang nego tvitovi sa novih manje značajnih naloga.

157. Broj sviđanja (likes) na Fejsbuku: Iako Google ne vidi veći broj Facebook naloga, smatra se da je broj lajkova koji stranica ima ipak signal pri rangiranju.

158. Broj deljenja na Fejsbuku: Deljenja na Fejsbuku imaju veći značaj nego lajkovi.

159. Autoritet koji ima nečiji Facebook nalog: Kao i kada je u pitanju Twitter, deljenje i lajkovanje na Fejsbuku ima veći uticaj ako dolazi sa popularnijih naloga.

160. Pinovi na Pinterestu: Pinterest je veoma popularna društvena mreža sa mnogo javnih podataka. Pretpostavlja se da Google smatra i pinove jednim od signala na društvenim mrežama.

161. Glasovi na Social Sharing sajtovima: Postoji mogućnost da Google koristi sajtove kao što su Reddit, Stumbleupon i Digg kao još jedan vid signala koji posmatra.

162. Broj Google+1: Iako je Matt Cutts izjavio da Google+ nema direktan uticaj na rangiranje, teško je poverovati da bi iko ignorisao signale sa sopstvene društvene mreže.

163. Autoritet Google+ naloga: Logično je da kada +1 dođe sa naloga koji ima veliki autoritet, to ima više uticaja nego kada dođe sa naloga koji ima mali broj pratilaca.

164. Poznati autori: U februaru 2013. Eric Schmidt CEO Gugla je objavio da:

„Među rezultatima pretrage, bolje će se rangirati rezultati koji su povezani sa verifikovanim online profilima“

165. Relevantnost određenog signala sa društvenih mreža: Google najverovatnije uzima u obzir relevantnost stranice sa koje je sadržaj podeljen, kao i tekst koji se nalazi oko linka.

166. Društveni signali na nivou sajta: Ukoliko se na nivou sajta dešava mnogo praćenja, deljenja i lajkovanja, to može pozitivno da utiče na sve njegove stranice. Zbog toga je važno da se optimizacija web sajta i marketing na društvenim mrežama rade paralelno.

Faktori vezani za brend

 167. Ime brenda u ankor tekstu: Ovo je jednostavan – ali jak brend signal.

168. Brendirane pretrage: Logika je jednostavna: ljudi pretražuju imena brendova. Ukoliko ljudi traže vaš sajt na Guglu koristeći fraze kao na primer „Infogate SEO“, „Infogate optimizacija web sajta“ i sl., Google povezuje da se radi o brendu.

169. Sajt ima Facebook stranicu sa dosta lajkova: Brendovi često imaju Facebook stranice sa velikim brojem lajkova.

170. Sajt ima Twitter profil sa velikim brojem pratilaca: Twitter profili koji su dosta praćeni često su signal da se radi o brendu.

171. Zvanična LinkedIn stranica kompanije: Veliki broj stvarnih (ne-spamerskih) kompanija ima LinkedIn stranicu.

172. Zaposleni su navedeni na LinkedIn-u: Neki smatraju da je navođenje zaposlenih osoba na LinkedIn stranici kompanije znak da se radi o brendu. Naravno, potrebno je da bude naveden veći broj zaposlenih.

173. Legitimitet naloga na društvenim mrežama: Nalog sa 10 000 pratilaca i samo dva objavljena posta, verovatno će biti tretiran drugačije od naloga sa 10 000 pratilaca na kojem se odvija stalna interakcija.

174. Pominjanje brenda na sajtovima koji objavljuju vesti: Veliki brendovi se često pominju na sajtovima koji objavljuju vesti (Google News sites).

175. Ko-citati: Brendovi su često pominjani i kada ka njima ne vodi link. Google najverovatnije uzima u obzir i nelinkovano pominjanje brenda kao faktor pri rangiranju.

176. Broj RSS pretplatnika (subscribers): S obzirom na to da je Google vlasnik popularnog Feedburner RSS servisa, logično je da i ovo može da utiče kada je u pitanju popularnost sajta.

177. Lokacija zavedena u Google+ lokalni listing: Prave firme imaju svoje kancelarije. Postoji mogućnost da Google proverava podatke o lokaciji da bi utvrdio da li se radi o pravom brendu.

178. Sajt je povezan sa firmom koja plaća porez: Ovo zavisi od zemlje u kojoj se nalazi firma, ali se špekuliše da na primer u Americi Google uzima u obzir i da li je sajt povezan sa firmom koja plaća porez. Gde je ovde Srbija izlišno je komentarisati.

Spam faktori na sajtu

179. Penalizovanje od strane Pande (Googl algoritam): Sajtovi sa lošim sadržajem su mnogo manje vidljivi nakon što se pojavio Panda algoritam. Zbog toga je sadržaj definitivno najvažnija stvar kada je optimizacija web sajta u pitanju.

180. Linkovanje ka lošim sajtovima: Ovo takođe može negativno da utiče na poziciju sajta.

181. Redirekcije: Sumnjive redirekcije su naravno nepoželjne. Ukoliko se ovako nešto otkrije, sajt neće biti samo penalizovan već i de-indeksiran.

182. Pop-apovi i druge slične reklame: Pop-apovi i slične reklame koje ometaju korisnike mogu biti znak da je sajt lošeg kvaliteta.

183. Preterana optimizacija web sajta (over-optimization): Uključuje faktore kao što su:

  • prenatrpavanje sadržaja sajta ključnim rečima
  • prenatrpavanje naslova sajta (title tag) ključnim rečima.

184. Preterana optimimzacija web stranice: Za razliku od Pande, Pingvin (još jedan algoritam) gađa individualne stranice i to čak za pojedine ključne reči.

185. Oglasi iznad linije preloma (above the fold): Stranica sa prevelikim brojem oglasa koji se nalaze u ovom delu sajta (ono što vidite pre nego što počnete da skrolujete) može biti penalizovana.

186. Sakriveni partnerski (affiliate) linkovi: Prevelika količina sakrivenih affiliate linkova takođe može biti penalizovana.

187. Partnerski (affiliate) sajtovi: Nije tajna da Google nije baš neki ljubitelj affiliate sajtova.

188. Autogenerisani sadržaj:  Takođe, Google ne voli autogenerisani sadržaj. Ukoliko se posumnja da je sadržaj auto-generisan, sajt može biti penalizovan ili čak de-indeksiran.

189. IP adresa koja je označena kao spam: Ukoliko je vaša IP adresa obeležena kao spam, to može da naškodi svim sajtovima na tom serveru.

190. Spamovanje u meta opisu: Prenatrpavanje ključnim rečima može da se radi i u meta opisu, što takođe nije dobra praksa.

Spam faktori van sajta

191. Neprirodan priliv linkova: Neprirodan i naprasan priliv linkova siguran je znak da su linkovi lažni.

192. Penalizovanje od strane Pingvina: Sajtovi koje je penalizovao Pingvin znatno su manje vidljivi u pretragama. Zato je bitno da se optimizacija web sajta radi white hat metodama.

193. Veliki procenat linkova lošeg kvaliteta: Veliki broj linkova lošeg kvaliteta koji se često koriste u tzv. black hat SEO strategijama (kao što su komentari na blogovima i profili na forumima) mogu biti znak da neko želi da nadigra sistem.

194. Relevantnost domena sa kojeg dolazi link: Sajtovi koji imaju veliki broj linkova sa nerelevantnih sajtova često su na meti Pingvina.

195. Upozorenje o neprirodnim linkovima: Google je poslao na hiljade upozorenja o neprirodnim linkovima putem Google Webmaster alata. Ovo najčešće uzrokuje i pad na pretraživačima, mada nije u stopostotnoj korelaciji.

196. Linkovi sa iste IP klase: Neprirodno veliki broj linkova sa sajtova koji imaju isti server IP može da bude znak da se radi o strategiji građenja linkova.

197. Prodavanje linkova: Ovo se takođe kažnjava kroz smanjivanje vidljivosti na pretraživačima.

198. Google Sandbox: Novi sajtovi koji naprasno dobiju veliki broj linkova ponekad se stavljaju u Google Sandbox, gde im je smanjena vidljivost.

199. Alati za poricanje (Disavow Tools): Ovi alati mogu da sklone penale koje je Google dodelio nekim sajtovima.

200. Zahtev za ponovno razmatranje: Ovaj zahtev ponekad može da de-penalizuje sajt.

Optimizacija sajta i Google faktori

Kao što je rečeno na početku, neki od ovih faktora imaju veliki uticaj kada je u pitanju optimizacija web sajta, dok su drugi na nivou špekulacije u krugovima SEO eksperata.

Nemojte da vas prepadne ovoliki broj faktora. Agencije poput naše, koje se ovim poslom bave dugi niz godina, znaju da prepoznaju tačno šta bi trebalo uraditi na nekom sajtu kako bi se bolje kotirao na pretraživačima.

 

 

 

 

 

 

Infogate agencija se bavi izradom sajtova, optimizacijom za pretraživače kao i osmišljavanjem sadržaja za vaš sajt. Na našem blogu obrađujemo teme iz ove oblasti koje su korisne za naše klijente.