Optimizacija za pretraživače – šta je SEO

Šta je SEO

SEO je skraćenica za search engine optimization, što u prevodu znači optimizacija za pretraživače. Pritom se, zvanično, pod pretraživačima podrazumevaju i Gugl, i Jahu i Bing. Međutim, u praksi se najčešće misli samo na Gugl jer je on daleko posećeniji od svih ostalih zajedno.

Ključne reči – kako da nađemo ono što tražimo

Da bi se ovaj koncept lakše shvatio, prethodno treba razjasniti kako neko pretražuje internet. Kada neko želi da dođe do neke informacije putem interneta koristi ključne reči. Ovaj koncept je najlakše objasniti kroz primer. Recimo da osoba želi da kupi stan u Beogradu. Tada će u Gugl ili neki drugi pretraživač najverovatnije unositi sledeće termine: „prodaja stanova Beograd“, „agencija za nekretnine Beograd“, „povoljna prodaja stanova“, „stan na prodaju“ i sl. Sada znamo šta traži neko ko želi da kupi stan. Ovo su njegove ključne reči.

Naravno, logično je da onaj ko prodaje stan želi da optimizuje svoj sajt baš za to što kupci traže. Međutim, to je lakše reći nego uraditi. Za jednu ključnu reč kao što je „prodaja stanova Beograd“ Gugl u deliću sekunde izbaci više od milion rezultata. To znači da je na pretraživačima moguće biti bukvalno nevidljiv. Zbog toga je veoma često neophodno da se radi optimizacija za pretraživače kao deo strategije internet marketinga.

Optimizacija za pretraživače - da ne budete nevidljiviZa koga se kaže da je nevidljiv

Nevidljiv je svako koga njegovi potencijalni klijenti ne mogu lako da nađu za određene ključne reči. Statistički je dokazano da 90% ljudi, pri pretrazi ne ide dalje od druge strane. To u prevodu znači da, onaj ko hoće da bude vidljiv treba da se nađe na prvoj, ili u najgorem slučaju drugoj strani Gugla.

Advordsi – plaćena prva strana

Najlakši i najbrži način da se dođe na prvu stranu je putem takozvanih advordsa. I najskuplji. Advordsi su plaćena reklama za određene ključne reči. Kada se te reči ukucaju u Gugl, osim organskih odnosno neplaćenih rezultata, pojavljuju se i kompanije koje su platile da se nađu na prvim stranama. Ovakvi resultati pretrage obeleženi su sa leve strane zelenim kvadratićem u kojem piše „Ad“. Na taj način Gugl stavlja do znanja svojim korisnicima ko je na određeno mesto došao kvalitetom sadržaja sajta, a ko plaćenom reklamom.

Kao i sve marketinške tehnike, i ovaj vid reklamiranja ima svoje za i protiv.

Evo nekoliko razloga ZA korišćenje advordsa u promociji kompanije:Optimizacija za petraživače vs. plaćena reklama

  • Brzi rezultati – nema potrebe da prođe nekoliko meseci. Čim se lansira kampanja, rezultati su vidljivi.
  • Nisu potrebna programerska znanja. Brzina sajta, h1 tagovi, sajt mapa, mrvice (breadcrumbs) i drugi faktori koji utiču na organske rezultate pretrage ovde nemaju veliku ulogu.
  • Kontrola plaćanja. Lako je odrediti budžet koji će biti potrošen na ovu vrstu promocije.
  • Mogućnost A/B testiranja. Moguće je raditi testiranja pomoću kojih se utvrđuje tokom kojih dana u nedelji ili meseci u godini raste ili opada traženost relevantnih ključnih reči.

Razlozi protiv korišćenja advordsa:

  • Cena – ovaj vid reklamiranja je skup i zahteva kontinuirana ulaganja.
  • Nepredvidljivost mesta na kojem će advords biti objavljen. Za traženije ključne reči kao što je na primer selidba, advordsi postoje nekad čak i na osmoj strani. Da bi svi Guglovi klijenti koji su platili da se reklamiraju za tu ključnu reč bili jednako zastupljeni, mesta se menjaju periodično. Ovo znači da će neko biti malo na prvoj, malo na drugoj, malo na trećoj strani itd. Zaključak je da klijent daje novac da bi se u nekom trenutku našao na prvoj, a u drugom na osmoj strani.
  • Ne povećava se kvalitet sajta. Većina ljudi koji se ne bavi marketingom ili informacionim tehnologijama često je u zabludi da je dovoljno da se sajt pojavi na vrhu prve stranice i problem je rešen. Nije. Jako je važno šta se dešava dalje, tj. kako potencijalni klijenti tumače poruku koju im kompanija šalje putem internet prezentacije. Evo nekoliko primera. Ukoliko je sajt spor, mnogi će sa njega otići jer neće imati strpljenja da čekaju da se do kraja učita. Sa druge strane, ako su tekstovi pisani nerazumljivo, postoji mogućnost da odbiju potencijalne klijente.
  • Kreiranje kvalitetne advords kampanje zahteva angažovanje stručnjaka. Iako na prvi pogled izgleda kao jednostavan posao, ima mnogo detalja o kojima treba voditi računa kada je ovaj vid reklamiranja u pitanju. Mnogi pokušaju da ovaj posao urade sami, potroše određenu, ne tako malu sumu novca i odustanu.
  • Plaćeni rezultati ulivaju manje poverenja od onih koji su na vrh pretrage došli svojim kvalitetom. To je još jedan od razloga zašto je optimizacija za pretraživače jako bitna za pridobijanje potencijalnih klijenata.

Organski rezultati pretrage

Za razliku od plaćenog poboljšanja ranga rezultata pretrage, koje je moguće ostvariti veoma brzo, da bi sajt napredovao organski potrebno je da prođe znatno više vremena. Organski u ovom kontekstu znači da Gugl prepoznaje relevantnost sajta za određene ključne reči i stavlja ga na vrh pretrage (prva ili druga stranica). Da bi se ovo postiglo, osim strpljenja, potrebno je i puno znanja i rada. Međutim, kada se uradi kvalitetna optimizacija za pretraživače, to je najbolja inernet promocija koju kompanija može da dobije.

Kako funkcioniše optimizacija za pretraživače (kako razmišlja Gugl)

U vreme kada se Gugl borio za svoje mesto pod suncem, bilo je i drugih internet pretraživača koji su mogli da ugroze njegov opstanak. Zbog toga je bilo bitno da rezultati koje Gugl prikazuje svojim korisnicima budu što bliži onome što oni zaista i traže. Sa rastom broja sajtova, ali i Guglovih korisnika, ovi kriterijumi za rangiranje su postali sve strožiji. Evo kako Gugl razmišlja:

  • Brzi sajtovi su dobri jer ne stvaraju stres kod korisnika dok čeka da se stranica otvori.
  • Sajtovi koji imaju linkove koji vode ka njima imaju kredibilitet, jer neko već upućuje ka njima.
  • Veb prezentacije koje imaju odlazne linkove upućuju na druga mesta sa kojih bi čitaoci mogli da dobiju više informacija, pa samim tim dobijaju na vrednosti.
  • Sajtovi sa originalnim sadržajem se bolje kotiraju od plagijatora. Da li je sadržaj vaše internet stranice originalan možete proveriti ovde.
  • Struktura stranice treba da bude jasna i čitljiva. Potrebno je da postoji jasan naslov ali i podnaslovi koji čitaoce „vode“ kroz tekst.

Ovo su samo neki od faktora koje treba uzeti u obzir kada se radi optimizacija za pretraživače. Ima ih još mnogo, pa je zbog toga bolje da ovaj posao prepustite našem uigranom timu. Ukoliko ipak želite da se ovim poslom bavite sami, puno sreće! Trebaće vam.

 

 

Infogate agencija se bavi izradom sajtova, optimizacijom za pretraživače kao i osmišljavanjem sadržaja za vaš sajt. Na našem blogu obrađujemo teme iz ove oblasti koje su korisne za naše klijente.