Osnove web dizajna – kako izabrati boje za sajt

Da li ste znali da čak 85 procenata kupaca, kada vidi novi proizvod, donosi odluku o kupovini na osnovu boje? Da, čak 85%. Jasno je onda koliko je paleta boja bitan faktor kada su u pitanju osnove web dizajna.

Boje i brendiranje

Prethodno navedeni podatak svakako deluje šokantno.

Ali, kada se uzme u obzir da su ljudi pretežno vizuelna bića, ovakva statistika počinje da ima smisla.

Vizuelni stimulansi nas vode kroz sve što radimo.

Zašto bi onda bilo drugačije kada je u pitanju kupovina?

Pogledajte samo najveće svetske brendove.

Veliki broj njih ima prepoznatljivu kombinaciju boja koju koristi za izgradnju identiteta svog brenda.

McDonald’s, na primer, koristi crvenu i žutu.

McDonnalds logo

Svima je jasno koliko je važno uspostaviti jak identitet brenda.

To je glavni faktor pri osvajanju poverenja potrošača i uspostavljanju dugoročnih odnosa sa njima.

Koji je najprepoznatljiviji element koji ima svaki jak brend?

Naravno, u pitanju je logo.

Boja koju neka kompanije izabere za svoj logo, zauvek će biti integrisana u identitet tog brenda.

Prema istraživanjima, boje povećavaju prepoznavanje brenda za 80 procenata.

Osim logoa, veliki značaj u digitalnoj eri ima i sajt.

Zbog toga je važno na pravi način odabrati boje za svoju internet prezentaciju.

Osnove web dizajna i kombinacija boja za sajt

Ne bi trebalo da birate kombinaciju boja po principu – ovo mi izgleda lepo. Bitno je da budu zadovoljene teorijske osnove web dizajna. Takođe, jako je važno uzeti u obzir tržišni segment kojem se taj sajt obraća.

Iako zvuči jednostavno, izbor boja zahteva ozbiljan pristup.

Zbog čega?

Zato što ljudi podsvesno donose sud o nečemu na osnovu prvog utiska, i to u roku od samo 90 sekundi. Između 62 i 90 procenata ove procene zasniva se isključivo na boji.

Ukoliko izaberete pravu kombinaciju boja, koja će biti privlačna posetiocima vašeg sajta, već ste na pola puta da ih pretvorite u kupce.

U nastavku teksta pronaći ćete korisne savete kako da izaberete paletu boja za vaš sajt.

Shvatite kako boje utiču na emocije

Prva stvar koja je jako bitna je da razumete kako boje utiču na ljudske emocije.

Evo kako potrošači razumeju različite varijacije dugmića koji pozivaju na akciju (CTA buttons).

poziv na akciju boje

S obzirom na to da su CTA dugmići veoma značajni kada je u pitanju povećanje konverzije na sajtu, treba ove podatke uzeti u obzir kada se određuje paleta boja.

Osim poziva na akciju, preovlađujuća boja na nekom sajtu takođe šalje jasnu poruku posetiocima.

Hajde da vidimo šta „govori“ koja boja:

  • plava  – poverenje, lojalnost, snaga; koriste je Facebook, Paypal, Dell
  • zelena – smirenost, priroda, zdravlje; koristi je Animal Planet
  • crvena – energija, strast, ljubav, akcija; po toj boji su prepoznatljivi Coca-Cola, Pinterest i YouTube
  • žuta – optimizam, sreća, energija; nju su izabrali DHL, Nikon i IMBD
  • roze – romantika, saosećajnost, nežnost; ovo je boja po kojoj je prepoznatljiva Barbie
  • ljubičasta – luksuz, moć, ambicija… i Milka
  • narandžasta – toplina, vedrina, zabava; izbor je brendova kao što su Fanta i Nickelodeon
  • crna – snaga, moć, autoritet
  • siva – neutralnost, balans, mir; favorizuje je Apple
  • bela – svetlost, čistota, perfekcionizam.

Uzmite u obzir vašu ciljnu grupu

Do koga želite da doprete i ko su vaši ciljni kupci? Proanalizirajte dobro vaš tržišni segment pre nego što se odlučite za paletu boja.

Koje emocije želite da izazovete?

Ovo je jako važno pitanje na koje treba da pronađete pravi odgovor.

Uzmite u obzir i pravila koja diktiraju osnove web dizajna i izaberite primarnu boju za vaš sajt.

Na primer, ukoliko prodajete organsku hranu, zelena može biti dobar izbor za vas, jer asocira na prirodu i zdravlje.

I pol je bitan

Muškarci i žene uglavnom preferiraju drugačije boje.

Prema istraživanjima, muškarci najčešće vole plavu, a braon i ljubičasta im se ne dopadaju.

Žene, opet, vole plavu i ljubičastu, a nisu ljubitelji braon i naranžaste boje.

Ovo treba da imate u vidu ukoliko želite da se, putem sajta, obratite pretežno jednom polu.

boje i pol grafikon

 

Vodite računa o starostnoj kategoriji

Da li ste znali da se sklonost ka određenim bojama takođe menja sa godinama?

boje i starosne grupe - grafik

boje koje ne vole neke starosne grupe - grafik

Zanemarite svoj lični stav

Ovo je greška koju mnogi prave pri izboru palete boja za sajt.

Oni svoj lični stav i ono što im se dopada stavljaju ispred naučno zasnovanih podataka.

Naime, ukoliko vi volite plavu boju, verovatno ćete poželeti da baš ta boja bude dominantna u vašoj internet prezentaciji.

Ali, ako su vaša ciljna grupa žene, mnogo bi bolje bilo koristiti roze ili ljubičastu boju.

Ovo ne smete da zaboravite! Ne dozvolite da vaš ukus po pitanju boja negativno utče na prodaju, profit i pozicioniranje vašeg brenda.

Odlučite koliko boja želite da koristite

U ovom trenutku ste najverovatnije već izabrali primarnu boju.

Sledeći korak je da odlučite koliko ćete boja ukupno koristiti.

Iako nema univerzalne formule koja važi za svaki sajt, osnove web dizajna diktiraju nešto što se zove 60-30-10 pravilo.

Da skratimo priču, ovo pravilo je preuzeto iz dizajna enterijera i mode i raspodeljuje površine sa tri boje koje se koriste u procente, kako bi se stvorila savršena harmonija.

Evo kako se ti procenti dele:

  • 60 procenata je glavna – dominantna boja
  • 30 procenata je sekundarna boja
  • 10 procenata je boja za akcentovanje.

Ovo znači da će dominantna boja zauzimati oko 60 procenata prostora na sajtu, sekundarna će biti oko 30 procenata, a boja za akcentovanje će se nalaziti na 10 procenata površine.

Kada ovu teoriju uzmemo u obzir možemo pretpostaviti da je idealan broj boja na sajtu… Možete li da pogodite?

Tri.

To ne znači da uvek morate koristiti tri boje kada dizajnirate sajt, ali to je idealan broj kojem treba težiti.

Ukoliko je broj boja veći od četiri, sajt će izgledati prenatrpano i u najvećem broju slučajeva čak i ružno.

Izaberite vašu paletu boja

Sledeće što treba da uradite je da odredite paletu boja koje ćete koristiti.

Ako uzmete u obzir osnove web dizajna i pravila koja u ovoj oblasti važe, definitivno ćete želeti da na vašem sajtu imate kontrasne boje.

Dobra opcija je sajt koji ima svetlu pozadinu sa tamnijim kontrasnim bojama u prvom planu.

Ovo će olakšati posetiocima da uoče bitne stvari, a takođe će i lepo izgledati.

Sa druge strane, postoje sajtovi koji dobro izgledaju i sa tamnom pozadinom.

Pogledajte točak sa bojama

Neki od vas su možda tokom školovanja učili o točku sa bojama.

Ovaj alat može biti od velike pomoći kada se biraju boje za sajt.

Pri izboru boja odlučite se ili za analogne ili za komplementarne boje.

Analogne boje su slične i nalaze se jedna do druge na točku sa bojama, a komplementarne boje su direktno jedna naspram druge.

Primeri za komplementarne boje su žuta i ljubičasta, kao i zelena i narandžasta.

Što se tiče analognih boja, to su, na primer, narandžasta i crvena, kao i zelena i plava.

točak sa bojama

Koristite alate koji vam mogu pomoći

Neki od ovih alata vam mogu znatno olakšati izbor palete boja za vaš sajt.

Koristite ih da otkrijete najrazličitije kombinacije boja, kao i da dobijete nove ideje.

Obratite pažnju i na konkurentske sajtove

Možete da naučite puno i od konkurenata iz vaše industrije.

Pogledajte bar tri sajta vaših direktnih konkurenata i obratite pažnju na boje koje oni koriste.

To će vam pomoći da stvorite sliku o nijansama koje su česte u vašoj industriji.

Sada možete da:

  1. Iskoristite sličnu kombinaciju boja
  2. Uradite nešto sasvim suprotno i istaknete se u odnosu na konkurente.

Na vama je da odlučite koja od ove dve opcije je privlačnija za vas.

Uporedite nekoliko različitih kombinacija boja

Evo o čemu se radi.

Ne morate da se odlučite za prvu paletu koju smislite.

Naprotiv. Mnogo je bolje da napravite tri – četiri različite kombinacije boja i onda ih međusobno uporedite.

Možete zamoliti i svoje kolege i poslovne partnere da vam pomognu pri donošenju odluke.

Na taj način će vaš izbor biti mnogo objektivniji.

Zaključak

Ne morate da budete svetski poznat dizajner da biste osmislili dobru kombinaciju boja za vaš sajt.

Dovoljno je da poznajete osnove web dizajna koje smo korak po korak predstavili u ovom članku.

Uz malo eksperimentisanja i kreativnosti, uspećete da pronađete pravu paletu boja.

Dugoročno gledano, pravi izbor boja će vam pomoći da se povežete sa ciljnom grupom koja posećuje vaš sajt i da povećate stopu konverzije.

Ovo će svakako imati pozitivan uticaj na vaše poslovanje.

Naravno, osim dobro izabranih boja, bitno je i da web sajt bude u skladu sa najnovijim trendovima, kako bi izgledao moderno i sveže.

Koje faktore vi uzimate u obzir kada birate paletu boja?

Infogate agencija se bavi izradom sajtova, optimizacijom za pretraživače kao i osmišljavanjem sadržaja za vaš sajt. Na našem blogu obrađujemo teme iz ove oblasti koje su korisne za naše klijente.