7 smernica za brzo i lako pisanje tekstova za sajtove

Pisanje tekstova za sajtove je posao koji postaje sve popularniji sa porastom konkurencije na internetu.

Naime, od dobrog teksta zavisi koliko će se dugo posetioci zadržati na određenoj stranici, kao i da li će baš od vas poručiti neki proizvod ili uslugu.

Mislite li da je dovoljno opisati ono što nudite, pa će se posetioci kao muve zalepiti za asortiman sa vašeg sajta?

Naravno da ne!

Postoje greške koje prave i najiskusniji pisci za web. Na vašu sreću, postoje i jasna pravila koja vas mogu, korak po korak, voditi kroz pisanje tekstova za sajtove, kako biste uspeli da izbegnete baš te najčešće greške.

Hajde da naučimo kako napisati kvalitetan tekst.

Gde vam je fokus?

kamera snima surfera na talasima

Ovo je polazna stavka i veoma je bitna za dalji pravac pisanja. Da li možete da zamislite vašeg potencijalnog klijenta kako čita ono što ste napisali. I da li mislite da će ga taj tekst navesti na kupovinu?

Ako je vaš odgovor da, u velikoj ste zabludi.

Ne treba da ih zamišljate kako čitaju, već kako skeniraju.

Posetioci na sajtu nisu isto što i osobe koje čitaju novine ili knjigu. Ovo treba stalno imati na umu.

Kada prosečan čovek ode na neku web prezentaciju, on pogledom „preleće“ preko stranica u želji da za što kraće vreme prikupi što više potrebnih informacija.

Tada su mu u glavi samo dva pitanja:

  1. Da li vaš sajt nudi ono što traži i
  2. Da li to može brzo da nađe.

Na osnovu par sekundi skeniranja stranice, on će odlučiti da li vaš sajt može biti od koristi ili ne. Ukoliko stranice izgledaju nepregledno i prenatrpano, velika je verovatnoća da će, bez preteranog udubljivanja, produžiti dalje.

Kako da posetiocima prenesete poruku koju želite pre nego što odu sa vašeg sajta?

Evo kako.

Istaknite bitne informacije na početku

startna linija i patike

Do sad ste shvatili da je pisanje tekstova za sajtove znatno drugačije od pisanja seminarskog rada ili novinskog članka.

Seminarski rad, na primer, može da ima sledeću strukturu:

  • uvod – o čemu će se pisati
  • razrada – diskusija i navođenje potrebnih informacija
  • zaključak – rezime svega prethodno pomenutog.

Kao što možemo da primetimo, ovde zaključak, odnosno sumiranje najbitnijih informacija, dolazi na kraju.

Međutim, kada je u pitanju pisanje tekstova za sajtove situacija je obrnuta – najvažnije informacije treba istaći na početku teksta.

Zbog čega?

Da bi čitaoci shvatili o čemu se radi i nastavili sa čitanjem treba im jasno staviti do znanja o čemu je stranica.

Pazite samo da ne napravite grešku i servirate im sve u par rečenica.

Umesto toga, u početku dajte naznaku da ćete im kroz ostatak teksta rešiti određeni problem i/ili pružiti kompletne informacije o određenoj temi.

Takođe, koristite metod obrnute piramide. Prvo im prikažite opštiju sliku, pa se u nastavku fokusirajte na detalje.

Ne preterujte sa kreativnošću

crtež mozga

Čitaoci na internetu nemaju vremena da se dive svakoj reči ili rečenici koju ste napisali. Zbog toga jednostavne rečenice imaju najbolji efekat.

Kreativan stil pisanja navodi ljude na razmišljanje, a osobe koje su krenule u „lov“ na informacije ne žele da se previše udubljuju u ono što je napisano.

Zbog toga, pisanje tekstova za sajtove podseća na pisanje za dvanaestogodišnjake.

Takođe, izbegavajte humor, ukoliko niste 100% sigurni da će čitaoci uspeti da ga razumeju.

Posetioci skeniraju sajtove – imajte to na umu

Šta mislite koliko će osoba pročitati ono što ste napisali?

Odgovor je frustrirajući – gotovo niko!

Istraživanja su pokazala da samo 16% ljudi čita sadržaj sa web stranica od reči do reči. Većina samo skenira.

Kako pisati za osobe koje skeniraju?

Ova lista će vam pomoći da proverite da li je vaš tekst dobar. Naravno, poželjno je da odgovor na svako pitanje bude DA.

  • Da li naslov jasno stavlja do znanja o čemu se radi u tekstu?
  • Da li slike koje se nalaze na stranici šalju prave poruke? (I o ovome treba da razmišljate dok pišete tekst, jer su slike u stvari „pojačivači“ onoga što želite da kažete)
  • Da li podnaslovi sumiraju ključne tačke iz teksta?
  • Da li koristite liste kako biste razbili velike komade teksta.

Uz dobar naslov, slike, podnaslove i liste, stranica je lakša za skeniranje, pa posetioci mogu mnogo brže da shvate da li im je ono što se na njoj nalazi interesantno ili ne.

Koristite poznate reči

Zamislite da želite da otputujete u Bankok na odmor i da tražite jeftine letove. Da li ćete tražiti: cenovno isplativ let, let sa niskim cenama karte ili jeftin let za Bankok?

Niko ne traži cenovno isplativ let, jer ljudi pretražuju internet onako kako razmišljaju, a žele da čitaju o onome što traže.

Dakle, ukoliko pišete tekst o putovanju u Bankok, koristite izraz jeftin let za Bankok.

Ne trudite se da zvučite pametnije niti da upotrebljavate usko stručne termine.

Pišite za obične ljude, jer je to najveći deo populacije koja pretražuje internet.

Pišite za lenje ljude

čovek leži na kauču i gleda računar

Kada je u pitanju pisanje tekstova za sajtove, preporučujemo da pratite sledeće smernice:

  • Koristite kratke paragrafe od najviše četiri rečenice
  • Izbegavajte reči koje nisu neophodne
  • Upotrebljavajte kratke rečenice
  • Suzdržite se od upotrebe žargona (osim ako je to nešto što je karakteristično za vašu ciljnu grupu)
  • Svedite pasiv na minimum – umesto „Majina pudla je odvedena u park“ napišite „Maja je odvela pudlu u park“
  • Izbegnite ponavljanje istih informacija
  • Obraćajte se čitaocima direktno – sa vi ili ti

Na ovaj način, lenji ljudi neće morati da se muče sa dugačkim paragrafima i rečenicama. Umesto toga, moći će da pročitaju po jednu kratku rečenicu iz svakog paragrafa i brzo dobiju najbitnije informacije.

Ne zaboravite vizuelne elemente

Najbolji efekat se postiže kada se usklade dobar dizajn i jasan tekst.

Da biste uspeli da napišete  dobar tekst, trebalo bi da uzmete u obzir kako izgleda stranica za koju pišete. Zbog toga je pisanje tekstova za sajtove mnogo kompleksnije od pisanja za novine.

Evo kako da vaš sajt postane vizuelno privlačniji za čitaoce:

  • Zamenite deo teksta fotografijama i video materijalima
  • Koristite različite veličine fontova
  • Ubacite citate eksperata iz vaše oblasti da dodatno naglasite neke činjenice
  • Akcentujte određene delove koristeći bold, italik ili velika slova (ne preterujte sa velikim slovima).
  • Razbijte dugačak naslov u naslov i podnaslov
  • Ubacite liste umesto nekih paragrafa.

Najvažnije: podelite ogromne komade teksta i dodajte prazan prostor između.

Da li je pisanje tekstova za sajtove lako?

Iako bismo voleli da možemo da vam kažemo drugačije, odgovor je, nažalost, ne.

Pisanje jednostavnog i korisnog teksta nije nimalo lako.

Ipak, prethodno navedene smernice mogu vam pomoći da savladate ovaj proces.

Od svega je najvažnije da zapamtite sledeće: Nemojte tretirati vaše posetioce kao intelektualce koji vole da čitaju komplikovane i nejasne tekstove. I nemojte se razmetati stručnim izrazima (osim kada je zaista neophodno).

Umesto toga, neka vaše pisanje tekstova za sajtove bude jasno i sažeto.

Dajte čitaocima informacije koje su im potrebne i povećaćete šansu da postanu vaši lojalni klijenti.

I bez panike. Ukoliko vam pisanje prosto ne ide od ruke, uvek možete angažovati profesionalnog kopirajtera, koji će ovaj posao uraditi umesto vas.

Kakva su vaša iskustva kada je u pitanju pisanje tekstova za sajtove?

Infogate agencija se bavi izradom sajtova, optimizacijom za pretraživače kao i osmišljavanjem sadržaja za vaš sajt. Na našem blogu obrađujemo teme iz ove oblasti koje su korisne za naše klijente.