Šta je permalink i kako se podešava u WordPress-u?

Da bi razumeli šta je permalink ili stalna veza objasnićemo prvo pojam URL veze.

URL je akronim za Unified Resource Locator ili u prevodu sa engleskog – jedinstveni lokator sadržaja. Za lakše razumevanje URL je putanja do neke vaše stranice na sajtu, ili još jednostavnije web adresa.

Sadržaj na koji upućuje URL može biti bilo koji dokument poput HTML stranice, slika, fajla ili resursa aplikacije.

Do sadržaja koje objavljujete recimo na WordPress platformi dolazi se preko permalinkova. Permalinkovi su ono što vidite na adresnoj traci vašeg internet pregledača (popularnje brouzera). Takođe, permalink je ono što internet pretraživači koriste za indeksiranje, a drugi sajtovi da se povežu sa vašim sajtom.

Osim toga šta je permalink, bitna je i njegova struktura.

Težimo da nam stvari u životu budu jednostavnije za rukovanje i pamćenje, pa možemo zaključiti da je struktura permalinkova na sajtu ključan faktor za optimizaciju i bolje korisničko iskustvo kako za bilo koju poslovnu prezentaciju na internetu tako i za domen u sferi bloga.

WordPress kao vodeća blog i biznis platforma obezbeđuje milionima ljudi lakši način da upravljaju sadržajem na sajtovima, bez da brinu o samom HTML kodu stranica.

Promena permalinkova u WordPress-u je moguća u bilo kojem trenutku. Međutim, preporuka je da to uradite na samom početku kreiranja sajta ili bloga kako bi izbegli greške kao što su stranice 404 odnosno da umesto sadržaja koji se referiše ili traži na interent pretraživačima korisnici dobiju grešku.

Kao rešenje tada se koriste 301 redirekcije, koje  mogu da smanje uticaj promene strukture permalinkova ukoliko se kasnije u toku izrade sajta odlučite za promene. Opet ponavljamo najbolje i najednostavnije rešenje da vaš sajt bude uspešno indeksiran da se za izbor strukture permalinkova napravi na samom početku.

U WordPress-u ćete često nailaziti na pojam permalink i ova platforma brine o kvalitetu istih na više mesta, zato ćemo pokušati da vam objasnimo kako pravilno koristiti permalinkove.

Šta je permalink?

Permalink ili stalna veza je permanentni link odnosno URL adresa koja ima zadatak da ostane nepromenjena tokom dužeg vremenskog perioda. Permalinkovi u osnovi treba da izgledaju jednostavno i lako za pamćenje pa se često za permalink može reći da predstavlja prijateljsku URL adresu na internetu.

Svaka web stranica ima tu jedinstvenu URL adresu koju korisnici unose na adresnoj traci svog brouzera. URL adresa se može pojavljivati u više oblika, ali je u najvećem broju slučajeva sačinjena od imena domena i ekstenzije (mojdomen.rs), simbola kose crte (slash) i podloške (slug) koji definiše tačnu stranicu koju pokušavamo da ovorimo.

U osnovi, URL je takođe i permalink.

Sada kada znamo šta je permalink, možemo da se pozabavimo i njegovom strukturom.

Osnovna permalink struktura

WordPress permalink podešavanja možete naći u administrativnoj konzoli u meniju „Podešavanja -> Stalne Veze“ odnosno na adresi

http://vasblog.rs/wp-admin/options-permalink.php

Na sledećem ekranu možete videti 5 osnovnih struktura permalinkova koje WordPress sugeriše.

šta je permalink u WordPress-u
Nakon instalacije WordPress predefinisano nudi sledeću strukturu permalinkova („ružan“ tip strukture)

http://mojdomen.rs/?p=ID

Kao što smo ranije pomenuli URL čini vaš domen sa ekstenzijom (.rs, .com), kosa crta i slug. U ovom slučaju slug je kveri string (query) sa parametrom broja stranice ili redom iz baze podataka. ID je u ovom slučaju broj posta u bazi podataka

Za ovu strukturu se ne može reći da je jednostavna za pamćenje odnosno predusretljiva ili prijateljska (user friendly) pa vam preporučujemo da se pre početka pisanja bloga ili stranica prezentacije pozabavite definisanjem permalink strukture u prvim koracima podešavanja, u odministrativnoj konzoli  sajta (sekcija podešavanja).

Iako Google i ostali vodeći pretraživači mogu da indeksiraju URL adrese koje sadrže kveri stringove, bolje je rešenje olakšati „čitljivost“ i korisnicima i pretraživačima iz više razloga.

U vodičima za SEO često se pominje potreba sa jasnom strukturom URL adresa radi lakšeg indeksiranja sajtova.

Kreiranje opisnih kategorija i imena fajlova dokumenata na vašem web sajtu ne pomaže samo da vaš sajt bude organizovan, već i da indeksiranje vaših stranica bude lakše za krolere pretraživača (crawlers). Takođe, na ovaj način kreirate estetski i jednostavne URL strukture za vaše sadržaje.

Posetioce bune dugački, nepregledni i nerazumljivi URL permalinkovi koji podsećaju ne neki kriptovan zapis. Sa druge strane prilagođen URL može jasno da asocira na temu članka ili stranice jer sadrži relevantne reči i pojmove za sadržaj na stranici.

Da zaključimo:

  • Struktuiran URL čini indeksiranje na pretraživačima jednostavnijim
  • Korisnici imaju više samopouzdanja da odlaze na jednostavne URL forme koje se lakše pamte i asocijativne su na temu članka
  • URL koji koristi ključnu reč pomaže boljem rangiranju na pretraživačima.

SEO struktura permalinkova

Za razliku od predefinisane permalink strukture u WordPress-u, sve ostale opcije koje su ponuđene podrazumevaju se kao SEO strukture.

Da bi kreirao takvu strukturu permalinkova WordPress modifikuje .htaccess fajl i to radi automatski nakon promene opcije u podešavanjima i bez vaše asistencije. U slučaju da promena ne može automatski da se izvrše, ovu promenu ćete morati sami da napravite prema uputstvima koje možete pronaći na codex stranici Using Permalinks.

Postoji 5 predefinisanih struktura permalinkova koje predlaže WordPress i to su:

Za prvi model smo rekli da je ružni tip permalinka, ostali su SEO permalink modeli i samo na pogled je jasno šta će WordPress uraditi da kreira SEO strukturu lepšeg izgleda permalinka.

WordPress je ostavio i opciju potpune kastomizacije permalinka

Uz pomoć strukturne oznake moguće je definisati kastomozovane SEO strukture permalinkova korišćenjem sledećih oznaka:

    • %postname% – slug vašeg članka
    • %post_id% – jedinstveni ID vašeg članka
    • %category% – kategorija kojoj je dodeljen članak
    • %year% – godina kada je vaš članak objavljen
    • %monthnum% – mesec u kome je članak objavljen
    • %day% – dan kada je članak objavljen
    • %hour% – sat u kome je članak objavljen
    • %minute% – minutu kome je članak objavljen
    • %second% – sekunda u kome je članak objavljen
    • %author% – ime autora

Estetski permalink treba da ima recimo ili ime članka (%postname%) ili ID članka (%post_id%). Slug se odnosi na poslednji deo stalne veze i može se menjati direktno u editoru.

menjanje permalinka

Koja je najbolja permalink struktura?

Sa ponuđenih 10 oznaka (tags) za kreiranje permalinkova možete kreirati više desetina različitih  SEO struktura. U praksi se najčešće koristi sledeći modeli:

  • Ime članka (/%postname%/ -> www.mojdomen.rs/poslednja-vest/) – Ime članka je najpopularniji model za SEO permalink. Naziv članka jasno asocira na sadržaj i lako se pamti. Ako pravite blog i temu obrađujete u jednom članku ovo može biti vaš izbor. Ako sa druge strane objavljujete često i više puta u toku dana i na istu temu bilo bi bolje da koristite druge modele za permalink strukturu.
  • Kategorija i ime članka (/%category%/%postname%/ -> www.mojdomen.rs/sport/veliki-derbi) – Kategorija i ime je čest oblik permalinkova za sajtove koji imaju hijerarhijsku strukturu članaka. Ova struktura je dobra i za optimizaciju jer se u permalinku pojavljuje više ključnih reči nego u drugim opcijama.
  • Datum i ime članka (/%year%/%monthnum%/%day%/%postname%/ -> www.mojdomen.rs/2014/05/01/poslednja-vest/) – Portali sa vestima koji objavljuju više destina vesti dnevno koriste uglavnom ovaj model permalink strukture. Za frekventne objave jako je bitno da ostave trag datuma objave u permalinku kako bi bili sigurni da neće doći do preklapanja u nazivima permalinkova.
  • Mesec i naziv članka (/%year%/%monthnum%/%postname%/ -> www.moddomen.rs/2014/05/poslednja-vest/) – I ovaj modele je popularan kod objava manje frekventnih vesti.

Odgovorom na pitanja šta je permalink i koja je njegova najbolja struktura, učimo i jednu od tehnika kojom možemo optimizovati sajt za pretraživače i povećati njegovu vidljivost na internetu. Takođe, postaje jasno da prekinuti permalink može da naškodi poziciji pri pretragama.

Zato, treba posebno obratiti pažnju na ove faktore, najbolje na početku izrade sajta.

Baza permalinka za predefinisane nasloeb kategorija i oznaka

Na dnu stranice za podešavanje permalinkova postoji mogućnost da promenite osnovne nazive za arhive kategorija i oznaka.


Sa instalacijom WordPress-a dobijate predefinisane nazive kategorija i oznaka pa recimo da u svojem blogu imate kategoriju „marketing“ URL za arhivu članaka bi izgledao ovako

http:/mojdomen.rs/category/marketing/

Ako sa druge strane imate definisanu oznaku „teme“ URL arhive oznaka bi izgledao ovako nakon instalacije

http://mojdomen.rs/tag/teme/

Promenom ovih vrednosti možete kreirati lepšu URL strukturu, recimo zamenite category -> kategorija i vaša URL putanja arhive postaje

http://mojdomen.rs/kategorija/marketing/

Kako da uklonim kategoriju iz permalinka

Mnogi web sajtovi potpuno uklanjaju bazu kategorije tako da permalink postaje

http://mojdomen.rs/marketing/

Dakle u ovom slučaju „marketing“ je kategorija i URL izgleda jednostavnije. Postoji više načina da uklonite category base iz permalinka.

Najjednostavniji je da napravite custom permalink u sledećem obliku

/%category%/%postname%/

a da zatim u polje category base odnosno oznake kategorije u srpskoj verziji WordPress-a upišete samo . (tačku)

Drugi popularan način je pomoću Yoast dodatka (plugin) u Advanced opciji, na jezičku Permalinks izaberite opciju da uklonite category base kao na slici

I na kraju preporuka da bez obzira na koji model SEO permalink strukture se odlučite svaka je bolje od predefinisane ne-SEO strukture koja dolazi sa instalacijom WordPress-a.

Zato obevezno nakon instalacije ne zaboravite da izmenite osnovnu permalink strukturu SEO modelom.

Infogate agencija se bavi izradom sajtova, optimizacijom za pretraživače kao i osmišljavanjem sadržaja za vaš sajt. Na našem blogu obrađujemo teme iz ove oblasti koje su korisne za naše klijente.