Šta su WordPress taksonomije i čemu služe?

Sigurno ste imali prilike da čujete za izraz taksonomija ali to niste nikako uspeli da asocirate sa WordPress platformom. Kako je WordPress uspeo da iskoristi discipline drugih nauka da grupiše sadržaje vaših stranica u kategorije i čemu WordPress taksonomije služe pročitajte u ovom članku.

No, hajde prvo da razjasnimo osnovne pojmove.

Šta je taksonomija?

Postoji nekoliko objašnjenja ovog pojma, a mi izdvajamo ovu definiciju.

Taksonomija je biološka disciplina koja se bavi teoretskim i praktičnim definisanjem taksona i dodeljivanjem taksonomskih kategorija taksonima. Potiče od grčkih reči tassein – klasifikovati i nomos – zakon.

citat preuzet sa članka Wikipedia.

U osnovi taksonomija je mehanizam za grupisanje članaka, linkova i kastom tipova. Imena koje dodeljujete grupama zovu se „odnosi“ (eng. terms). Ako vam je termin taksonomija preglomazan ili težak za razumevanje, možete slobodno umesto njega da upotrebljavate termin klasifikacija. Ipak, mi ćemo zbog mogućih relacija sa drugim tekstovima da nastavimo da koristimo reč taksonomija.

Koje WordPress taksonomije postoje

WordPress vam nudi 4 osnovna tipa predefinisanih taksonimija:

  • Kategorija – Category
  • Oznaka – Tag
  • Kategorija linkova – Link Category
  • Format članka – Post Formats

Tabela WordPress taksonomije

Kategorije

dodavanje kategorijaTaksonomija kategorije grupiše članke u različite teme sa tendencijom da obuhvate širu oblast teme. Ove WordPress taksonomije mogu da se izlistaju na sajtu korišćenjem sledećeg tipa URL adrese /category/name. Kategorija kao tip WordPress taksonomije mora biti obavezno dodeljena članku. Ukoliko sami ne definišete barem jednu kategoriju, svaki članak koji sačuvate imaće predefinisan naziv kategorije „Uncategorized“.

Oznake

 

 

WordPress oznakeTaksonomija oznaka grupiše članke u slobodnijoj formi od kategorije. Ova taksonimija nema hijerarhijsku strukturu i nije obavezna za članke. Međutim, može da bude jako korisna za SEO i lakše kretanje kroz članke. Taksonomiju oznaka (tag) možete u nekoj formi možete smatrati i ključnim rečima za članak. Lako se navode prilikom pisanja samog članka definisanjem u meta boksu odmah ispod kategorija.

Kategorije linkova

Taksonomija kategorija linkova služi da grupišete vaše linkove, koristi se uglavnom u organizacione svrhe i nema vidljivost na front delu vašeg sajta. Od verzije WordPress 3.5 Link menadžer je sakriven iz menija.

Formati članaka

WP formati članakaTaksonomija formata članaka je uvedena od verzije WordPress 3.1. Jako je korisna ukoliko vaši članci imaju različite formate ispisa. Recimo članak tipa video zapisa ima svoj šablon, audio tip članka svoj, citat itd. Kako optimizujete temu ili pravite svoju kastomizovanu temu obratite pažnju da prilagodite dizajn stranica za post formate. Naravno, ako ih predvidite u svojoj temi pre svega.

Custom taksonomije

Pored osnovnih predefinisanih taksonomija još od verzije 2.3 moguće je kreirati i svoje WordPress taksonomije, što je vrlo zgodno kada razvijate teme koje pokrivaju specifične prodajne niše. Na primer ako razvijate temu za prodaju automobila možete napraviti specifične taksonomije za kastom tip automobil kao što je tip motora, menjača, interijer, boja itd.

Koja je razlika između dva osnovna najčešće korišćena tipa taksonomije, kategorija i oznaka?

I dok stranice (pages) u WordPress-u ne zahtevaju bilo kakvu klasifikaciju, za članke je to obavezno. Ukoliko ne zamenite predefinisan naziv svaki vaš članak na blogu „naslediće“ kategoriju Uncategorized. Slažete se da ovo neće biti korisno kada neko pretražuje vaš blog jer, ne postoji ni jedna kategorija ili ključna reč po kojoj bi vaš sadržaj bio uređen. Iz tog razloga vrlo je važno da osmislite unapred teme i oblasti kojima se bavi vaš blog i da prema tome kreirate kategorije, a potom i oznake.

Korišćenje kategorija

Kako se kreiraju kategorije već smo pisali u prethodnim člancima, a sada ćemo objasniti kako da ih i koristite na pravi način. Klasifikacija ne pomaže samo vašim čitaocima na blogu već je od velike koristi i za optimizaciju za pretraživače. Ako se dobro pozabavite kategorijama i oznakama postoje velike šanse da ćete biti uspešni i kod svojih pratilaca na internetu i dobro pozicionirani u pretragama.

Jedna od najvećih prednosti korišćenja kategorija i oznaka je poboljšano korisničko iskustvo putem navigacionih elemenata koje možete koristiti uz pomoć vidžeta na pomoćnim trakama (sidebar) ili futeru. Druga velika prednost je da će značajan broj korisnika doći na vaš sajt upravo preko stranica arhive kategorija odnosno arhiva oznaka. Poznato je takođe da su takvi korisnici često angažovaniji na vašem sajtu u smislu da će rado sa jednog članka otići na srodni po kategoriji ili oznaci što na kraju smanjuje bounce rate vaših stranica.

Nedoumice – kategorije i oznake

Ako i dalje imate nedoumicu između kategorija i oznaka i kako ih koristiti možemo vam pomoći asocijacijom sa klasifikacijama koje možete videti u svakoj knjizi. Tako pregled sadržaja možemo da poredimo sa kategorijom, a index sa oznakama. Ako kojim slučajem pratite stručnu literaturu onda znate koliki značaj imaju indeksi za vas.

Ključna metoda svake klasifikacije pa i u ovom slučaju nalaže da bude optimizovana i što kraća lista pa se rukovodite ovim pravilom. Ukoliko je moguće smanjite broj kategorija, napravite neophodne potkategorije u relaciji sa vašom nišom koju pokrivate, a sa oznakama takođe pažljivo i birajte ključne. Oznake će se u ovom slučaju na stranici arhive imati značaj poput ključnih reči pa nemojte na silu dodavati oznake koje nisu relevantne za sadržaj strane.

WordPress vas ničim ne ograničava na broj kategorija i oznaka, ipak one moraju biti u relaciji sa sadržajem. Situacije da recimo imate ukupno 3 članka, a 15 kategorija i 30 oznaka najverovatnije nisu optimalne ni za čitaoca ni za SEO.

Da li Google penalizuje dupli sadržaj?

Budite opušteni, Google ni drugi vodeći pretraživači neće kažnjavati dupli sadržaj na stranici arhive koji pokazuje na isti sadržaj. Zato slobodno uključite indeksiranje arhiv stranica bez bojazni da ćete oštetiti svoje pozicije na Guglu.

 

Da li kategorije mogu da se zamene u oznake i obrnuto

oznake i kategorije

Iako WordPress ne ograničava upotrebu i broj kategorija i oznaka može vam se desiti da u nekon trenutku poželite da im zamenite mesta. Dakle da kategorija postane oznaka ili obrnuto je moguće. Potrebno je da iz bočne trake izaberete Alati -> Uvoz i da izaberete Pretvarač kategorija i oznaka. Nakon instalacije izaberite smer konverzije, markirajte kategorije koje želite da promenite i kliknite na taster za promenu.

pretvaranje kategorija u oznake

Infogate agencija se bavi izradom sajtova, optimizacijom za pretraživače kao i osmišljavanjem sadržaja za vaš sajt. Na našem blogu obrađujemo teme iz ove oblasti koje su korisne za naše klijente.